SANTO TOMÁS DE VILLANUEVA, AND HIS CONTRIBUTION TO THE REFORM OF THE CHURCH

  • Arturo Llin Cháfer Canónigo de la Catedral metropolitana de Valencia
Keywords: Saint Thomas of Villanueva, Spanish golden age, church reform, spirituality, Augustinian, Archbishop of Valencia

Abstract

The figure and work of Santo Tomás de Villanueva is located in the heart of the Spanish Golden Age. The 16th century meant a great ecclesial renewal, which coincided with a great political, economic and social splendor of our country. The roots of the Christian renewal that took place at that time must be found in the current that takes place within the Catholic Church itself, long before 1517, the date on which the Lutheran split took place. In this study corresponding to Santo Tomás de Villanueva and his contribution to the reform of the Church of the 16th century, we encrypt and classify this in several sections. The first presents the figure of the ideal man designed by the spirituality of the 16th century; the second section, centered on the figure and work of our saint, we subdivide as follows: Alcalá and the mark that his university produced in the formation of the young Tomás García Martínez; his performance as an Augustinian religious and as Archbishop of Valencia; with the exposition of some aspects of his spirituality that contributed to the ecclesial renewal of his time. Finally, the third section is dedicated to presenting the beneficial influence that the saint produced throughout the 16th century and later centuries. There are many works throughout the world that testify and perpetuate the apostolic ministry of Santo Tomás de Villanueva. The Spanish Episcopal Conference, which has officially asked the Holy See to declare the saint, Doctor of the Church, has placed in the Chapel of the Apostolic Succession, of the same Headquarters of the Episcopal Conference, among the twelve canonized bishops, in a beautiful mosaic, to Santo Tomás de Villanueva.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Luis de LEÓN, fray, Los Nombres de Cristo, Amado, BAC, Madrid 1951, 729.

GRANADA, Luis de, Introducción al Símbolo de la fe, parte 1ª, capítulo 25 y capítulo 2.

OSUNA, Francisco de, Tercer Abecedario espiritual, BAC, Madrid 1951, 81; ANDRÉS, Melquíades, Reforma española y reforma protestante, Fundación universitaria española, Madrid 1975, 8- 9.

Luis de LEÓN, fray, Los Nombres de Cristo, 2ª parte de Hijo de Dios, al estudiar el efecto de la Encarnación de Dios en la naturaleza humana.

ANDRÉS. Melquíades, Historia de la mística de la Edad de Oro en España y América, BAC mayor 44, Madrid 1994, 23.

OSUNA, Francisco de, ob. cit., 538, 132, 152, 511. 7 “Los españoles entre todas las naciones se señalan en peregrinar navegando muy lejos de sus casas y tierras”, Luis de LEÓN, fray, Exposición del libro de Job, BAC, Madrid 1951, 1148.

Ignacio de LOYOLA (san), Obras completas, BAC, Madrid 1963, 84- 157.

LLIN CHÁFER, Arturo, La Reforma de la Iglesia en el siglo XVI, Religión y Cultura, vol. 36 (1991), 99- 100.

ANDRÉS, Melquíades, Historia de la teología española en el siglo XVI, vol. II, BAC mayor 14, Madrid 1977, 114- 116.

ANDRÉS, Melquíades, Historia de la mística de la Edad de Oro …, 215- 217.

LLIN CHÁFER, Arturo, Camino de perfección cristiana: La Ciudad de Dios, vol. 207(1994) 77- 80; Santo Tomás de Villanueva, Fidelidad evangélica, renovación eclesial, Editorial Agustiniana, Madrid 1996, 367- 368.

TERESA DE JESÚS (santa), Las Moradas VI, 8, 10.

ANDRÉS, Melquíades, Los recogidos, Fundación universitaria española, Madrid 1975, 26.

GARCIA ORO, José, Cisneros y la reforma del clero español en tiempo de los Reyes Católicos, Consejo Superior de Investigaciones científicas, Instituto Jerónimo Zurita, Madrid 1971.

ANDRES, Melquíades, La teología española en el siglo XVI, vol. 2, 222.

LLIN CHÁFER, Arturo, Santo Tomás de Villanueva, Fidelidad evangélica, renovación eclesial, 43- 44.

GARCIA VILLOSLADA, Ricardo- LLORCA VIVES, Bernardino, Historia de la Iglesia, Edad Nueva, BAC 199, 2ª Edición, Madrid 1967, 625- 626.

CAPÁNAGA, Victorino, Santo Tomás de Villanueva, semblanza biográfica, Madrid 1942, 21.

ANDRÉS, Melquíades, La teología española del siglo XVI, vol. 2, 28, 41.

LLIN CHÁFER, Arturo, Sacerdocio y ministerio, estudio histórico- teológico sobre el sacerdocio ministerial en Santo Tomás de Villanueva, Facultad de Teología, series valentina XXII, Valencia 1988, 73- 75.

CARRO, Venancio, Diccionario de Historia Eclesiástica de España, dirigido por ALDEA, Quintín- MARÍN, Tomás-VIVES, José, vol. 4, Consejo Superior de Investigaciones científicas, Instituto Enrique Flórez, Madrid 1975, 2508- 2509.

BATAILLON, Marcel, ob. cit., 17.

Constitutiones insignis Collegii Sancti Ildephonsi, Archivo Histórico Nacional, Libro 674, folio 7.

ANDRÉS, Melquíades, Las Facultades de Teología españolas hasta 1575. Cátedras diversas: Antologica Annua 2 (1954) 123- 178.

LLIN CHÁFER, Arturo, La reforma de la Iglesia en el siglo XVI: Religión y Cultura 37 (1991) 73- 102.

LLIN CHÁFER, Arturo, San Juan de Ávila y los arzobispos Santo Tomás de Villanueva y San Juan de Ribera: Actas del Congreso Internacional “Maestro Ávila”, Madrid 2000, 373- 396.

SALÓN, Miguel, Vida de Santo Tomás de Villanueva, Valencia 1620, 17.

P0SSIDIUS, Vita Sancti Augustini, XXV, Patrología latina 32, 57.

AGUSTÍN (san), Epistola 48, Obras de San Agustín, BAC, Madrid 1961, vol. 8,283.

HERRERA, Tomás de, Historia del Convento de San Agustín de Salamanca, Madrid 1652, 230.

SALÓN, Miguel, ob. cit., 27.

ALVÁREZ, Luis, La observancia agustiniana de Castilla en el siglo XVI: Corrientes espirituales, organización y régimen de vida: Revista Agustiniana de Espiritualidad 14 (1973) 67.

AZCONA, Tarsicio de, Reforma de la Iglesia antes de la reforma luterana: Historia de la Iglesia, vol. XVII, Edicep, Valencia 1964, 557.

Las obras completas de santo Tomás de Villanueva se citan por la edición la Biblioteca de Autores Cristianos, BAC Maior, 10 volúmenes, preparada por el equipo de agustinos, dirigido por el padre Laureano Manrique OSA, Madre 2010- 2015. Fiesta de Todos los Santos, concio 363, vol. 8, 2- 4, 613.

ARCHIVO SECRETO VATICANO, Ritos, manuscrito 3632, f. 253.

ARCHIVO SECRETO VATICANO, Ritos, manuscrito 3632, f. 340.

ARCHIVO GENERAL DE SIMANCAS, Estado 500; VAN GULICK, Q.- EUBEL, C., Hierarchia cathólica Medii Aevii, Monasterio 1923, vol. III, 346. SANTO TOMÁS DE VILLANUEVA,Y SU APORTACIÓN.

JEDÍN, Hubert, El significado del concilio de Trento: Gregorianum 26(1945) 127- 128.

LLIN CHÁFER, Arturo, Santo Tomás de Villanueva, Fidelidad evangélica y renovación eclesial, 217- 248.

ÁLVAREZ GUTIÉRREZ, Luis, Santo Tomás de Villanueva y el Concilio de Trento: La Ciudad de Dios 171 (1958) 599- 545.

LLIN CHÁFER, Arturo, Santo Tomás de Villanueva y su aportación al Concilio de Trento: La Ciudad de Dios 198 (1985) 881- 903; CAMPOS, Luis, Santo Tomás de Villanueva, Ediciones Escurialenses, Madrid 2001, 190- 202.

ANDRÉS, Melquíades, La teología española en el siglo XVI, vol. 1, 207- 208;

URRIZA, Juan, La preclara Facultad de Artes y Filosofía de la Universidad de Alcalá en el siglo de oro (1509- 1621), Madrid 1942, 403- 429.

ANDRES, Melquíades, La teología española en el siglo XVI, vol. 2, 117, 622.

OSUNA, Francisco de, Tercer Abecedario espiritual, 81.

JEDÍN, Hubert, Manual de Historia de la Iglesia, Herder, Barcelona, 1973, 671 ss.

BATAILLON, Marcel, ob. cit., 567.

SALÓN, Miguel, ob. cit., 189- 190.

CASTRO, Manuel de, voz: Francisco de Osuna, Diccionario de historia eclesiástica de España, vol. 3, 1850- 1851.

GROULT, Pierre, Los místicos españoles de los Países Bajos y la literatura española del siglo XVI, Fundación Universitaria española, Madrid 1976, 113- 117.

GARCÍA, Gómez, Carros de dos vidas, activa y contemplativa, editado por Joannes

Pegnicar de Nuremberg y Mateo Hertbest de Fils, Sevilla 1500,, 258 hojas foliadas.

Bernardino de Laredo (Sevilla 1482- Villaverde del Río (Sevilla) 1540), escribe Subida del Monte Sión, Sevilla 1535, publicado por Juan Bautista Gomis, en : Místicos franciscanos, BAC, Madrid 1948, 25- 442.

ROYO MARÍN, Antonio, Los grandes maestros de la vida espiritual, BAC 347, Madrid 1973, 192.

Obras de Santo Tomás de Villanueva: Sermones de la Virgen y obras castellanas, introducción bibliográfica, versión y notas del padre Santos SANTAMARTA, BAC 96, Madrid 1952. Se cita: BAC SANTAMARTA. Modo breve de servir a Nuestro Señor, 511.

Obras de San Agustín, introducción y notas del padre Victorino CAPÁNAGA, BAC, vol. 1, Madrid 1950, 24.

TERESA DE JESÚS, santa, Las Moradas, Biblioteca Mística Carmelitana, Burgos 1917, 206.

ARCHIVO SECRETO VATICANO, Ritos, manuscrito 3632, f. 168 v.

ALONSO ROMO, Eduardo Javier, Luis de Montoya, un reformador castellano en Portugal, Editorial Agustiniana, Guadarrama (Madrid) 2008.

GUTIÉRREZ, David, Fray Luis de Alarcón: La Ciudad de Dios 170 (1957) 242- 257. C

ALARCÓN, Luis, Camino del cielo y ceguedad del mundo, edición preparada por el Padre Angel Custodio Vega, colección espirituales españoles, Barcelona 1959, 96- 97.

HERRERA, Tomás de, Historia del Convento de San Agustín de Salamanca, Madrid 1652, 166. 120 Alonso de Orozco (san)

SANTIAGO VELA, Gregorio de, Ensayo de una biblioteca Iberoamericana de la Orden de San Agustín, Madrid- El Escorial 1913- 1931, vol. 7, 96- 102.

LLIN CHÁFER, Arturo, Alonso de Orozco, maestro de vida cristiana: La Ciudad de Dios 104 (1991) 13- 45.

GONZÁLEZ MARCOS, Isaac, Datos para una biografía de Agustín Antolinez: Revista Agustiniana 30 (1989) 101- 132;

KRAYNEN, Jean, Le cantique spirituel de Saint Jean de la Croix, commente et refondu au XVII siècle, Madrid 1948, 163, 172.

HUERGA, Álvaro, Fray Luis de Granada, una vida al servicio de la Iglesia, BAC 496, Madrid 1988;

LLIN CHÁFER, Arturo, Fray Luis de Granada y la democratización de la oración: Anales Valentinos 34 (1991) 247- 270.

VIUDA, Isidro de la, Pedro Malón de Chaide, Editorial Agustiniana, Madrid 1992.

ALVAREZ TIURIENZO, Saturnino (dir.), Fray Luis de León, el fraile, el humanista, el teólogo, El Escorial 1991: La Ciudad de Dios 204 2/3 (1991);

VIÑAS ROMÁN, Teófilo (dir.) Fray Luis de León, IV Centenario (1591- 1991), Congreso Internacional, Escorial 1992.

Published
2018-09-10
How to Cite
Llin Cháfer, A. (2018). SANTO TOMÁS DE VILLANUEVA, AND HIS CONTRIBUTION TO THE REFORM OF THE CHURCH . CUADERNOS DE INVESTIGACIÓN HISTÓRICA, (35), 137-186. https://doi.org/10.51743/cih.73