Ramón Llull’s Ars and the Principle of Convenience (second part)
Abstract
The purpose of this article, which is the second and final part of an investigation about Ramon Llull’s Ars generalis, is to present the main parts of the Lullian system and to bring to light the implicit metaphysical principle on which the whole system is based, namely, the “principle of convenience”. The parts of the Art that we will analyze are: the fundamental concepts and their graphic expression, the four figures in which these concepts are articulated and the combinatorics, which we will study starting from the evacuation of the third figure, the multiplication of the fourth figure and the table. All this exposition, as we have already said, is based on an underlying metaphysical principle that acts in the reality of things, and that, precisely for this reason, is also a requirement of our thinking.
Downloads
References
Altaner, B. (1933). Raimundus Lullus und der Sprachkanon des Konzils von Vienne, en Hist. Jahr. nº 53.
Bonner, A. (2012). L’Art i la lògica de Ramon Llull. Manual d’ús, Universitat de Barcelona.
Bonner, A. (2019). Els Introductoria Artis demonstrativae: una obra autèntica? en Studia Lulliana, nº 59, pp. 5-22.
Bonner, A. (dir.), Base de Dades Ramon Llull. Centre de Documentació Ramon Llull (Universitat de Barcelona).
Bordoy, A. (2020). Ramón Llull o el heterodoxo que quiso crear una ciencia plenamente cristiana, en: Ramos, M. (coord.), Miradas hispánicas de filosofia, CSED. pp. 149-174.
Canals, F. (1978). El principio de conveniència en el núcleo de la metafísica de Ramón Llull, en Studia Lulliana, nº 22, pp. 199-207.
Carrera y Artau, T. (1931). Història del pensament filosòfic a Catalunya i cinc assaigs sobre l’actitud filosòfica, Llibreria Catalònia.
Carreras y Artau, T. / Carreras y Artau, J. (1939). Historia de la filosofía española. Filosofía Cristiana de los Siglos XIII al XV, vol. 1, Real Academia de Ciencias Exactas, Físicas y Naturales.
Cayetano (Tomás de Vío). (1934). In De ente et essentia commentaria, ed. M.-H. Laurent, Marietti.
Colomer, E. (1979). Ramon Llull i la moderna informàtica, en Studia Lulliana, vol. 23, núm. 2-3, pp. 113-35.
Colomer, E. (2012). De la Edad Media al Renacimiento. Ramón Llull, Nicolás de Cusa y Juan Pico della Mirandolla, Herder.
Cruz Hernández, M. (1977). El pensamiento de Ramón Llull, Fundación Juan March / Castalia.
Eadmero. (2008) Vita Anselmi, en: Anselmo de Canterbury, Obras Completas, vol.1, trad. Julián Alameda, BAC.
Ensenyat, G. (2018). Ego magister Raymundus Lul catalanus. Entorn a la identitat de Ramon Llull a l’Edat mitjana, en Zetischrift für Katalanistik nº 31, pp. 5-22. DOI: https://doi.org/10.46586/ZfK.2018.5-22
Forment, E. (1990). La civilización tecnológica como problema en Heidegger, Espíritu: cuadernos del Instituto Filosófico de Balmesiana, año 39, nº 101-102, pp. 41, 58.
Forment, E. (1995). San Anselmo, Ediciones del Orto.
Heidegger, M. (2017). La pregunta por la técnica, en: Filosofía, ciencia y técnica, trad. Francisco Soler y María Teresa Poupin. Editorial Universitaria.
Juan de Santo Tomás (1931-1953). Cursus Theologicus, 4 vols., Benedictinos de Solesmes, París-Tournai y Roma-Desclée.
Lira, Osvaldo (1972). El arte y la moral, en Aisthesis: Revista chilena de investigaciones estéticas, nº 7, pp. 46-68.
Llull, R. (1596). Ars magna generalis et ultima, Typis Ioan. Sautii, Impensis Cornelii Sutorii.
Llull, R. (1645). Ars generalis ultima venerabilis magistri ac Doctoris Illuminati Raymundi Lulli Marioricensis, tertii ordinis Sancti Francisci, Gabrielis Guasp.
Llull, R. (1859). Lo Desconhort, en: Llull, R. Obras rimadas de Ramón Lull, ed. Gerónimo Rosselló, Pedro José Gelabert.
Llull, R. (1721). Ars compendiosa inveniendi veritatem seu Ars Magna et Maior”, en: Llull, R. Opera, vol.1, ed. Ivo Salzinger, Häffner.
Llull, R. (1722), Introductoria Artis Demonstrativae, en: R. Llull, Opera, vol. 3, Ivo Salzinger, Häffner.
Llull, R. (1910). Llibre de contemplació en Déu, vol. III, ed. M. F., Comissió Editora Lulliana.
Llull, R. (1933). Vida coetània del Reverend Mestre Ramon Llull segons el manuscrit 16432 del British Museum, ed. Francesc de B. Moll, Edicions de l’Obra del Diccionari.
Llull, R. (1972). Doctrina pueril, ed. Gret Schib, Barcino, Barcelona.
Maritain, J. (1920). Art et scolastique, Librairie de l’Art Catholique.
Mandonnet, P. (1911). Siger de Brabant et l’Averroïsme Latin au XIIIme Siècle, Institut Supérieur de Philosophie de l’Université.
Pasqual, A. R. (1778). Vindiciae Lullianae sive Demonstratio Critica, vol. 1, J. Garrigan.
Platzeck, E. W. (1952). Die Lullsche Kombinatorik, en Franziskanische Studien, nº 34, 32-60, pp. 377-407.
Pujols, F. (2012). Concepte general de la ciència catalana, Andana.
Sertillanges, A.-D. (1908). L’Art et la Morale, Bloud.
Tomás de Aquino (1882 y ss). Sancti Thomae Aquinatis, Doctoris Angelicis, Opera omnia iussu impensaque Leonis XIII, P.M. Edita, Typographia Polyglotta.
Tomás de Aquino. (2000 y ss). S. Thomae de Aquino Opera Omnia, ed. Enrique Alarcón, Pamplona, Corpus Thomisticum: www.corpusthomisticum.org.
Torras i Bages, J. (1924). La tradició catalana, Foment de la Pietat Catalana.
Velarde Lombraña, J. (1989). Historia de la lògica, Universidad de Oviedo.
Copyright (c) 2023 Abel Miró i Comas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The author reserves the rights (copyright) of the published works, and the journal encourages and allows their reuse, from the preprint. The works are published in the electronic edition of the journal under a license "Creative Commons Attribution / Attribution-NonCommercial 4.0 International Public License - CC BY-NC 4.0", and can be copied, used, disseminated, transmitted and publicly exhibited.
The author / s partially transfer the property rights (copyright) of this work for the printed and online editions, provided that:
- The authorship and original source of its publication (magazine, publisher and URL of the work) is cited.
- Are not used for commercial purposes.
- The existence and specifications of this user license are mentioned.
It also declares to have respected the ethical principles of research and to be free from any conflict of interest.
"C.P.E." encourages the authors and the scientific community to the maximum promotion and dissemination of the works in their final version through:
1) Your list of contacts (emails) and social networks (Facebook, Twitter, LinkedIn ...).
2) Institutional repository of your University and public repositories (Mendeley, Cosis ...).
3) Scientific social networks (ResearchGate, Academia.edu, Kudos ...).
4) Personal or institutional website, blog, etc.
5) Google Scholar, ORCID, ResearchID, ScopusID, Dimensions, PlumX ...
6) Printed copies purchased directly and sent to specialists for reading and subsequent citation if appropriate.