Ada Salas: the Music of Spaces
Abstract
The poetry of Ada Salas presents, since the 1990s, one of the coves of the contemporary Spanish poetry. Her poetry has been linked with different aesthetics: the poetry of silence, minimalism, pure poetry. This study deals with the relationship of Ada’s poetic with the space, the silence and the forms of the music through her poetic work.
Downloads
References
BACHELARD, Gaston (1980): El aire y los sueños. Ensayo sobre la imaginación del movimiento, México, Fondo de Cultura Económica.
CAGE, John (2002): Silencio, Madrid, Árdora.
CANO BALLESTA, Juan (2001): Poesía española reciente, Madrid, Cátedra.
CRESPO MASSIEU, Antonio (2019): «Un poco de piedad: Para acompañar el Descendimiento, de Ada Salas», Nayagua, 30: 179-181.
DÍEZ DE CASTRO, Francisco (2009): «Esto no es el silencio, de Ada Salas», El Cultural, (8-V).
DÍEZ DE CASTRO, Francisco y OLMO ITURRIARTE, Almudena del (2012): Écfrasis e imitación artística en la poesía hispánica contemporánea. Diez propuestas, Sevilla, Renacimiento.
DOCE, Jordi (2019): «Tríptico y coda para “Descendimiento”, de Ada Salas», El Cuaderno. Cuaderno digital de cultura. http://elcuadernodigital.com/2019/04/23/triptico-y-coda-paradescendimiento-de-ada-salas/ [Consultado el 14 de octubre de 2020].
ECO, Umberto (2002): Sobre literatura, Barcelona, RqueR: 73-92.
ELIOT, T. S. (1999): Función de la poesía y función de la crítica, Barcelona, Tusquets.
GARCÍA DE LA CONCHA, Víctor (1994): «Variaciones en blanco», ABC, (26-VIII), 8.
GÓMEZ TORÉ, José Luis (2001): «No duerme el animal. (Poesía 1987-2003)», Paraíso, 7: 35-37.
KRAWIETZ, Alejandro y LEÓN, Francisco (2003): La otra joven poesía española, Tarragona, Igitur.
MICHAUX, Henri (1952): Nouvelles de l’etranger, París, Mercure de France.
MORALES BARBA, Rafael (2008): La musa funámbula. La poesía española entre 1980 y 2005, Madrid, Huerga & Fierro.
MORALES BARBA, Rafael (2006): Última poesía española (1990-2005), Madrid, Marenostrum.
MORÁN RODRÍGUEZ, Carmen (2012): «Escribir con ceniza dibujos de ceniza: Ashes to Ashes, de Ada Salas y Jesús Placencia», en Écfrasis e imitación artística en la poesía hispánica contemporánea: diez propuestas, coord. Francisco Díaz de Castro y Almudena del Olmo Iturriarte (Sevilla, Renacimiento), 159-182.
ORTEGA, Antonio (2019): «Acto de amor», Babelia, El País, (18-III).
QUINTO, Raúl (2014): «El poema como síntoma del vértigo», Quimera: 362.
ROZAS, José Luis (1997): «La sed, de Ada Salas», Ínsula, 607: 25.
SALAS, Ada (2019): «La lengua del alma», en Poética y poesía, Madrid, Fundación Juan March: 7-31.
SALAS, Ada (2010): El margen. El error. La Tachadura (De la metáfora y otros asuntos más o menos poéticos), Badajoz, Diputación de Badajoz.
SALAS, Ada (1999): Alguien aquí. Notas acerca de la escritura poética, Madrid, Hiperión.
STEINER, George (2003): Lenguaje y silencio, Barcelona, Gedisa.
VALENTE, José Ángel (1971): Las palabras de la tribu, Madrid, Siglo XXI; reed. Barcelona, Tusquets, 1994.
Copyright (c) 2020 CUADERNOS PARA LA INVESTIGACIÓN DE LA LITERATURA HISPÁNICA
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The Fundación Universitaria publishing house preserves the copyright of the published works, and favours and allows their reuse, preferably allowing access to the text through DOI, provided that the autorship and the original source are cited and that it is not used for commercial purposes. The signing authors partially transfer the property rights of this work to Fundación Universitaria Española (NIF: G28433670) for the printed and online editions.