Voice, Enunciation and Creative Instance in the Poetry of Ada Salas or the Absolute Power of the Word

Keywords: Ada Salas, Poetry of Silence, Religion, Poetry of Experience, «Descendimiento»

Abstract

The poetry of Ada Salas is placed in an interposition. In her work we will not find the «normal», accessible, every day, contemporary man, that fictional self of the poetry of experience that lives in an urban and contemporary space, but neither will it be about the truth-poetry defended by Gamoneda; the male author, the female author, decides almost nothing and his/her will seems to be subject to the despotic designs of the poetic word; word turned into a goddess, into a kind of new religion.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARTHES, Roland (1967): «La mort de l’auteur», en Le bruissement de la langue. Essais critiques IV, París, Seuil.

BLOOM, Harold (2000): How to read and why, trad Marcelo Cohen, Barcelona, Anagrama, / Quinta edición, 2005.

DOCE, Jordi (2019): «Tríptico y coda para «Descendimiento», de Ada Salas». https://elcuadernodigital.com/2019/04/23/triptico-y-coda-paradescendimiento-

de-ada-salas/ [Consultado el 17 de agosto de 2020].

ELIOT, Thomas Stearns (1910): «The Love Song of J. Alfred Prufrock» en Prufrock and Other Observations, Londres, The egoist LTD Oakley House.

FOUCAULT, Michel (1969): «Qu’est-ce qu’un auteur?», Bulletin de la Société Française de Philosophie, 3: 73-104.

GAMONEDA, Antonio (2012): Discurso de Antonio Gamoneda en el Encuentro-Homenaje a los Premio Cervantes. http://www.bne.es/es/AreaPrensa/noticias2012/docs/discurso_gamoneda.pdf [Consultado el 3 de octubre de 2020].

GAMONEDA, Antonio (2003): La casa del jacobino, Madrid, Hiperión.

GARCÍA MONTERO, Luis (1987): Diario cómplice, Madrid, Hiperión.

GARCÍA MONTERO, Luis (2003): La casa del jacobino, Madrid, Hiperión.

HELGUETA MANSO, Javier (2019): Camino de percepción: continuidad del silencio en algunas ascestéticas del cambio de siglo, tesis doctoral.

SALAS, Ada (2018): Descendimiento, Madrid, Pre-textos.

SALAS, Ada (2016): Escribir y borrar. Antología esencial, Madrid, FCE.

SALAS, Ada (2013): Limbo y otros poemas, Valencia, Pre-Textos.

SALAS, Ada (2009): No duerme el animal. Poesía (1987-2003), Madrid, Hiperión.

SALAS, Ada (2008): Esto no es el silencio, Madrid, Hiperión.

SALAS, Ada (2003): Lugar de la derrota, Madrid, Hiperión.

SALAS, Ada (1997): La sed, Madrid, Hiperión.

SALAS, Ada (1998): Arte y memoria del inocente, Cáceres, Universidad de Extremadura.

SALAS, Ada (1994): Variaciones en blanco, Madrid, Hiperión.

SILES, Jaime (2013): Canon, Madrid, Libros del aire.

SILES, Jaime (1987): Columnae, Madrid, Visor.

SILES, Jaime (1983): Música de agua, Madrid, Visor.

URIBE, Álvaro (2018): Caracteres, Madrid, Alfaguara.

Published
2021-04-22
How to Cite
Rodríguez Lázaro, N. (2021). Voice, Enunciation and Creative Instance in the Poetry of Ada Salas or the Absolute Power of the Word. Cuadernos Para La Investigación De La Literatura Hispánica, (46), 63-87. https://doi.org/10.51743/cilh.vi46.178