Five Years of Female Writers in the «Almanaque Ilustrado del Uruguay»: Bibliographic Index
Abstract
The Almanaque Ilustrado del Uruguay is an example of the increasingly solid presence of women in literature in Uruguay at the turn of the century. This «Bibliographic Index» shows the work of women as Delmira Agustini, María Eugenia Vaz Ferreira, Gala Placidia or Clotilde Luisi, who coexist in the magazine with the already consecrated authors like Julio Herrera y Reissig or Rubén Darío.
Downloads
References
AGUSTINI, Delmira (1907): El libro blanco, Montevideo, Bertani.
AGUSTINI, Delmira (1910): Cantos de la mañana, Montevideo, Bertani.
AGUSTINI, Delmira (1913): Los cálices vacíos, Montevideo, Bertani.
AGUSTINI, Delmira (1924): El rosario de Eros, Montevideo, Maximino García.
AGUSTINI, Delmira (1924): Los astros del abismo, Montevideo, Maximino García.
ARCHIVO de Delmira Agustini. http://archivodelmira.bibna.gub.uy/omeka/items/show/103. [Consultado el 2 de septiembre de 2020].
BENGLIO BRITO, Raúl (1951): Herrera y Reissig: del modernismo a la vanguardia, Montevideo, Universidad de La República.
BOLLO, Sarah (1951): El modernismo en el Uruguay, Montevideo, [s.n.].
CRISPO ACOSTA, Osvaldo (1929): Motivos de crítica Juan Zorrilla de San Martín, Julio Herrera y Reissig, María Eugenia Vaz Ferreira, Montevideo, Palacio
del Libro.
CRÓQUER PEDRÓN, Eleonora (2009): Escrito con rouge: Delmira Agustini (1886-1914). Artefacto cultural, Rosario, Beatriz Viterbo Editora.
ESCAJA, Tina, (2000): (Comp.) Delmira Agustini y el modernismo: nuevas propuestas de género, Rosario, Beatriz Viterbo Editora.
GIRÓN ALVARADO, Jacqueline (1995): Voz poética y máscaras femeninas en la obra de Delmira Agustini, Nueva York, Peter Lang.
JIMÉNEZ FARO, Luzmaría (1991): Delmira Agustini, manantial de la brasa, Madrid, Torremozas.
MEDINA VIAL, Jorge (1973): «Aspectos del Modernismo en el Uruguay», El 900 y el Modernismo en la Literatura uruguaya. Cuadernos de Literatura, 3: 57-71.
MONTERO BUSTAMANTE, Raúl (1905): El Parnaso Oriental. Antología de poetas uruguayos, Montevideo, s.n.
PARKER, William Belmont (1921): Uruguayans of to-day, The Hispanic Society of America Londres, Nueva York, http://archivos.liccom.edu.uy/ArchivoDePrensa/1.Belmont.pdf. [Consultado el 3 de septiembre de 2020].
PEREDA VALDÉS, Ildefonso (1960): «El modernismo en el Uruguay», Letras, 11, 204-214, http://dx.doi.org/10.5380/rel.v11i0.19915. [Consultado el 17 de octubre de 2020]. DOI: https://doi.org/10.5380/rel.v11i0.19915
QUINTANA TEJERA, Luis (2006): «María Eugenia Vaz Ferreira. Aspiraciones esenciales. La noche y el alma de la poetisa. Soledad y abandono», en Lírica y narrativa latinoamericana en el siglo XX (Enfoques críticos) (México, Pensares Quehaceres), 17-61.
ROCCA, Pablo (2012): «Editar en el Novecientos (Orsini Bertani y algunos problemas de las culturas material y simbólica», Orbis Tertius 18/3, http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.5378/pr.5378.pdf [Consultado el 4 de octubre de 2020].
SABAT ERCASTY, Carlos (1954): Retratos del fuego: María Eugenia Vaz Ferreira, Santiago, [s.n.].
SABBIA Y ORIBE, María Herminia (1898): Aleteos, Montevideo, La Tribuna Popular.
SCARONE, Arturo (1942): Diccionario de seudónimos del Uruguay, Montevideo, Claudio García & Cía, 2ª ed.
SCARONE, Arturo (1937): Uruguayos contemporáneos. Nuevo Diccionario de datos biográficos y bibliográficos, Montevideo, Casa A. Barreiro y Ramos.
SILVA, Clara (1972): Pasión y gloria de Delmira Agustini: su vida y su obra, Buenos Aires, Losada.
VAZ FERREIRA, Mª Eugenia (1924): La isla de los cánticos, Montevideo, Casa A. Barreiro y Ramos.
VAZ FERREIRA, Mª Eugenia (1959): La otra isla de los cánticos, Montevideo, Impresora Uruguaya.
Copyright (c) 2020 CUADERNOS PARA LA INVESTIGACIÓN DE LA LITERATURA HISPÁNICA
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The Fundación Universitaria publishing house preserves the copyright of the published works, and favours and allows their reuse, preferably allowing access to the text through DOI, provided that the autorship and the original source are cited and that it is not used for commercial purposes. The signing authors partially transfer the property rights of this work to Fundación Universitaria Española (NIF: G28433670) for the printed and online editions.