The Reinterpretation of the Text on the Screen: «Nazarín» by Benito Pérez Galdós in the Imagery of Luis Buñuel

Keywords: Adaptation, Cinema, Literature, Christianity, Poetry

Abstract

This work analyzes the influence of Galdós’s imaginary on Buñuel through the adaptation of Nazarín as well as its predominance in other films by the director, from the Mexican period. We propose the links and variations that Buñuel made on the original plot through a bibliographic, hemerographic, and audiovisual review, concluding that the writer is not only fundamental in the audiovisual universe but also in the ultimate philosophy of the Aragonese director.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALCALÁ, Manuel (1973): Buñuel. Cine e ideología, Madrid, Edicusa.

AGUIRRE, Arantxa (2020): «Galdós por Buñuel», en Luis Buñuel, eds. J. Angulo y J. Fernández (San Sebastián, Donostia Kultura), 171-180.

AGUIRRE, Arantxa (2008): Galdós y Buñuel: Correspondencias. En Luis Buñuel (1900-1983) Suspiros y películas (s.d.), Madrid, Universidad Complutense, Edición electrónica.

AUB, Max (1985): Conversaciones con Buñuel, Madrid, Aguilar.

ARANDA, J. F. (1970): Luis Buñuel. Biografía crítica, Lumen, Barcelona.

BANVILLE, John, Claude Lemagny, Jean-Claude. y Fuentes, Carlos (2008): Manuel Álvarez Bravo, Barcelona, Lunwerg.

BARBACHANO, Carlos (2000): Luis Buñuel, Madrid, Alianza.

BRAVO CASTILLO, Juan (2010): Grandes hitos de la historia de la novela euroamericana, Cátedra, Madrid.

BUÑUEL, Luis y ALEJANDRO, Julio (1989): «Nazarín», en Sette film, ed. F. Goffredo (Turín, Einaudi), 51-122.

BUÑUEL, Luis y CARRIÈRE, Jean-Claude (1989): «La via lattea», en Sette film. ed. F. Goffredo (Turín, Einaudi), 323-397.

BUÑUEL, Luis y CARRIÈRE, Jean-Claude (1982): Mi último suspiro, Barcelona, Plaza y Janes.

CAMACHO, Enrique, PÉREZ BAZO, Javier y RODRÍGUEZ BLANCO, Manuel (eds.) (2000): Buñuel 100 años. Es peligroso asomarse al interior, Madrid, Instituto Cervantes.

CANTINI, Alberto (1995): Luis Buñuel, Milán, Il Castoro.

CARRIÈRE, Jean-Claude (2011): Para matar el recuerdo. Memorias españolas, Barcelona, Lumen.

CASTILLO, David y SARDÁ, Marc (2007): Conversaciones con José «Pepín» Bello, Barcelona, Anagrama.

EVANS, Jo y VIEJO, Breixo (2018): Luis Buñuel. Correspondencia escogida, Madrid, Cátedra. DOI: https://doi.org/10.5040/9781501312618

FUENTES, Carlos (2017): Luis Buñuel o la mirada de la medusa (Un ensayo inconcluso), Madrid, Fundación Banco de Santander.

FUENTES, Carlos (1992): El espejo enterrado, México, Fondo de Cultura Económica.

FUENTES, Víctor (2000): Los mundos de Luis Buñuel, Barcelona, Akal. http://www.cervantesvirtual.com/obra/la-literatura-en-el-cine-debunuel-/[20-7-2021].

FUENTES, Víctor (1993): Buñuel en México, Teruel, Instituto de Estudios Turolenses.

FUENTES, Víctor (1986): «La literatura en el cine de Buñuel», en Actas del IX Congreso de la Asociación Internacional de Hispanistas, ed. S. Neumeister (Berlín, Vervuert), 237-243.

GASCA, Luis (ed.) (1989): El mundo secreto de Buñuel, Barcelona, CCCB.

GIBSON, Ian (2008): Luis Buñuel. La forja de un cineasta universal (1900-1938), Madrid, Aguilar.

GUBERN, Román (2020): Un cinéfilo en el Vaticano, Barcelona, Anagrama.

LEVIN, Elías (ed.) (1996): Gabriel Figueroa. De Los olvidados a Viridiana, México, FCE.

HIDALGO, Manuel (2019): El banquete de los genios. Un homenaje a Luis Buñuel, Barcelona, Península.

HUSTON, John (1998): Memorias, Madrid, Espasa.

JONES, Julie (2018): Más allá de la pantalla con Luis Buñuel, Zaragoza, Universidad de Zaragoza.

KROHN, Bill y DUNCAN, Paul (Ed.): Luis Buñuel. Quimera 1900-1983, Colonia, Taschen.

LEVIN, Elías (Ed.) (1996): Gabriel Figueroa y la pintura mexicana, México, Museo de Arte Carrillo Gil.

LÓPEZ VILLEGAS, Manuel (1998): Sade y Buñuel. El maqués de Sade en la obra cinematográfica de Luis Buñuel, Zaragoza, Gobierno de Aragón.

MARTÍNEZ HERRANZ, Amparo (2020): «Triunfar o hundirse», en Luis Buñuel, eds. J. Angulo y J. Fernández (San Sebastián, Donostia Kultura), 81-107.

MONEGAL, Antonio (1993): Luis Buñuel de la literatura al cine. Una poética del objeto, Madrid, Anthropos.

MONSIVÁIS, Carlos (2006): Imágenes de la tradición viva, México, Fondo de Cultura Económica.

NAVARRETE, Ramón (2003): Galdós en el cine español, Madrid, T&B.

OROZCO, Héctor (2019): Nazarín, Manuel Álvarez Bravo- Luis Buñuel, Madrid, Fundación Televisa/PhotoEspaña.

PAZ, Octavio (2012): Luis Buñuel: El doble arco de la belleza y la rebeldía, México, Fondo de Cultura Económica.

PEÑA ARDID, C. y LAHUERTA GUILLÉN, V. (eds.) (2007): Los olvidados. Guion y documentos. Zaragoza, Gobierno de Aragón.

PÉREZ GALDÓS, Benito (2018): La desheredada, Madrid, Alianza.

PÉREZ GALDÓS, Benito (2016): Nazarín, Madrid, Alianza.

PÉREZ GALDÓS, Benito (2016): Halma, Sevilla, Alfar, Edición Kindle.

PÉREZ GALDÓS, Benito (2004): Tristana, Barcelona, La Galera.

PÉREZ GALDÓS, Benito (2003): Obras completas I, Madrid, Aguilar.

PÉREZ GALDÓS, Benito (1908): España sin rey, Madrid, Perlado, Páez y Compañía http://www.cervantesvirtual.com/obra-visor/espana-sin-rey--0/html/ff410310-82b1-11df-acc7-002185ce6064_2.html#I_12_ [7-8-2021].

PÉREZ GALDÓS, Benito (1890): La Sombra; Celín; Tropiquillos; Theros, Madrid, LaGuirnalda. http://www.cervantesvirtual.com/obra-visor/la-sombra-celintropiquillos-theros--0/html/ff41a07c-82b1-11df-acc7-

ce6064_2.html [7-8-2021].

PÉREZ GALDÓS, Benito (1883): El doctor centeno, Madrid, La Guirnalda. http://www.cervantesvirtual.com/obra-visor/el-doctor-centeno--0/html/ff1e5252-82b1-11df-acc7-002185ce6064_3.html [7-8-2021].

PÉREZ TURRENT, Tomás y De La Colina, J. (1993): Buñuel por Buñuel, Madrid, Plot.

SÁNCHEZ VIDAL, Agustín (2009): «Transferencias», en Luis Buñuel y Salvador Dalí. Un perro andaluz ochenta años después, eds. Y. Hernández Pin y P. Sánchez (Madrid, La Fábrica), 73-94. https://issuu.com/lafabrica/docs/un_perro_andaluz [20-7-2021].

SÁNCHEZ VIDAL, Agustín (2000): El mundo de Luis Buñuel, Zaragoza, Caja de Ahorros de la Inmaculada.

SÁNCHEZ VIDAL, Agustín (1982): Luis Buñuel. Obra literaria, Zaragoza, Heraldo de Aragón.

SINNIGEN, John H. (2008): Benito Pérez Galdós el cine mexicano: Literatura y cine, México, UNAM.

TUÑÓN, Julia (2013): «Buscando/saboteando los premios internacionales Nazarín vs. La cucaracha en el XII Festival de Cannes», Nueva Época, 13: 26-31. https://mediateca.inah.gob.mx/repositorio/islandora/object/articulo:1

[20-7-2021].

SOLÍS, Fermín (2019): Buñuel en el laberinto de las tortugas, Barcelona, Reservoir Books.

VV. AA. (2004): Los olvidados. Una película de Luis Buñuel, México, Fundación Televisa.

Published
2021-12-29
How to Cite
Mancebo Roca, J. A. (2021). The Reinterpretation of the Text on the Screen: «Nazarín» by Benito Pérez Galdós in the Imagery of Luis Buñuel . Cuadernos Para La Investigación De La Literatura Hispánica, (47), 147-173. https://doi.org/10.51743/cilh.vi47.230