The First Theater by Juan Bautista Diamante
Abstract
The work of Juan Bautista Diamante stands out among the playwrights of the Calderonian cycle and for being one of the main predecessors of the zarzuela. Much has been said about his life and family responsibilities that for its fictional nature, have allowed an approach to the character. However, the analysis of his first theatre until settling as a royal court playwright, has always seemed unclear. The present article intends to display which are his first plays in the 1650s and how was his promotion in Court, despite the personal and family events that accompanied him.
Downloads
References
Alviti, Roberta (2018): «Moreto Colaborador», en Escribir entre amigos, coord. María Luisa Lobato y Elena Martínez Carro (Madrid, Imprenta Municipal), 112-140.
Barbosa Machado (1747): Biblioteca Lusitana, Lisboa, II.
Barrera, Cayetano A. de la (1860): Catálogo bibliográfico y biográfico del Teatro Antiguo Español desde sus orígenes hasta mediados del siglo xviii, Madrid, Rivadeneyra.
Barrionuevo, Jerónimo de (1968): Avisos, Madrid, Atlas.
Bernardo de Quirós, Francisco (1984): Obras. Aventuras de Don Fruela, ed. Celsa Carmen García Valdés, Madrid, Instituto de Estudios Madrileños.
Caro Baroja, Julio (1962): Los judíos en la España moderna y contemporánea, Madrid, Ediciones Airón, II.
Cassol, Alessandro (2004): «El teatro de Juan Bautista Diamante», en Paraninfos, segundones y epígonos de la Comedia del Siglo de Oro, coord. Ignacio Arellano (Anthropos, Universidad de Navarra), 173-179.
Céspedes Aréchaga, Valentín (2002): «Juan Bautista Diamante, un hidalgo madrileño de origen griego», Hidalguía, 292-293: 395-416.
Corrales Egea, José (1968): Las Mocedades del Cid. El Cid, texto doble, Madrid, Taurus.
Cotarelo y Mori, Emilio (1916): «Juan Bautista Diamante y sus comedias», Boletín de la Real Academia Española, III, 273-297: 454-497.
Diamante, Juan Bautista (2020), Sebastián Rodríguez de Villaviciosa, Francisco de Avellaneda, Juan de Matos Fragoso, Ambrosio de Arce y Agustín Moreto: Vida y muerte de San Cayetano, ed. Gaston Gilabert, en Comedias de Agustín Moreto, Comedias escritas en colaboración, dir. María Luisa Lobato, Alicante, Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes.
Diamante, Juan Bautista (2007): Santa María Magdalena de Pazzi, ed. Paolo Pintacuda, Como- Pavia, Ibis.
Diamante, Juan Bautista (1838): El honrador de su padre, ed. Eugenio de Ochoa, en Tesoro del Teatro Español desde su origen (año de 1356) hasta nuestros días, Paris, Librería Europea de Baudry, V.
Diccionario biográfico de actores del teatro clásico español (DICAT) (2008), dir. Teresa Ferrer Valls, edición digitalizada, Kassel. Reichenberger.
Espido-Freire, Milagros (2002): «Coetáneos de Calderón: Juan Bautista Diamante (1625- 87), autor de comedias y de fiestas de zarzuela», en Calderón 2000, Homenaje a Kurt Reichenberger en su 80 cumpleaños, ed. Ignacio Arellano (Kassel, Reichenberger), 472-485.
Floristán, J. M. (2018): «El dramaturgo Juan Bautista Diamante y su familia», BRAE, 98: 405-436.
Josa, Lola y Lambea, Mariano (2008): «Los resortes dramáticos del tono humano barroco», Teatro de palabras, 2: 159-174.
Latour, Antonie de (1863): L’ Espagne religieuse et littéraire, Paris, Michel Levy Fréres.
Mackenzie, Ann L. (1993): La escuela de Calderón. Estudio e investigación, Liverpool, Liverpool University Press. DOI: https://doi.org/10.5949/UPO9781846317385
Martín Rodríguez, Antonio María (2014): «Un avatar del tema de Filomena en la zarzuela: Júpiter y Semele de Juan Bautista Diamante», Fortvnatae, 25: 299-313.
Martínez Carro, Elena y Ulla Lorenzo, Alejandra (2019): «Redes de colaboración entre dramaturgos en el teatro español del Siglo de Oro: nuevas perspectivas digitales», RILCE, 35.3: 896-917. DOI: https://doi.org/10.15581/008.35.3.896-917
Paz y Melia, Antonio (1934): Catálogo de las piezas de teatro que se conservan en el Departamento de Manuscritos de la Biblioteca Nacional, Madrid, Blas Tipográfica, I.
Pérez Pastor, Cristóbal (1905): Documentos para la Biografía de D. Pedro Calderón de la Barca, Madrid, Establecimiento Tipográfico de Fortanet.
Rubio San Román, Alejandro y Martínez Carro, Elena (2013): Juan Bautista Diamante y su familia judeoconversa, Madrid, Hebraica Ediciones.
Ruiz Rodríguez, Ignacio (2008): Fernando Valenzuela: orígenes, ascenso y caída de un Duende en la Corte del Rey Hechizado, Madrid, Universidad Juan Carlos I, Editorial Dykinson.
Sabik, Kazimierz (1998): «Juan Bautista Diamante y su teatro en la corte de Felipe IV y Carlos II (1659-1687)», en Actas del XII Congreso de la Asociación Internacional de Hispanistas, ed. Jules Whicker (Birmingham, University of Birmingham) III.
Sainz de Robles, Federico C. (1942): El teatro español. Historia y antología. (Desde el siglo xiv al xix), Madrid, Aguilar, IV.
Sánchez Mariana, Manuel (1993): «Los manuscritos dramáticos del Siglo de Oro», en Homenaje a José Fradejas Lebrero, Madrid, UNED, I.
Sanz Ayán, Carmen (2006): Pedagogía de reyes: El teatro palaciego en el reinado de Carlos II, Madrid.
Simón Palmer, Mª del Carmen (1977): Manuscritos dramáticos del Siglo de Oro de la Biblioteca del Instituto de Teatro de Barcelona, Madrid, CSIC.
Urzáiz Tortajada, Héctor (2002): Catálogo de autores teatrales del siglo xvii, Madrid, Fundación Universitaria Española.
Varey, J. E. y Shergold, N. D. (1973): Teatros y comedias en Madrid: 1651-1665. Estudio y documentos, London, Tamesis Books Limited.
Copyright (c) 2022 Cuadernos para la Investigación de la Literatura Hispánica
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The Fundación Universitaria publishing house preserves the copyright of the published works, and favours and allows their reuse, preferably allowing access to the text through DOI, provided that the autorship and the original source are cited and that it is not used for commercial purposes. The signing authors partially transfer the property rights of this work to Fundación Universitaria Española (NIF: G28433670) for the printed and online editions.