The Representation of the Court in the works by Luis Vélez de Guevara

Keywords: Luis Vélez de Guevara, Court, Intrigue, Space, Court Favorite

Abstract

The present article explores the way in which the court poet and dramatist, Luis Vélez de Guevara, represented court life in five of his comedias. Even though there have been a number of studies on the comedias de privanza, they have generally centered on the similarities between the dramatic fictions and Vélez’s own life experiences. This study strives to recreate the spaces of the court. The theatrical vocabulary that represents the court is also examined.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arellano, Ignacio (1995): «Valores visuales de la palabra en el espacio escénico del Siglo de Oro», Revista Canadiense de Estudios Hispánicos, 19, 3: 411-443.

Arellano, Ignacio y Carmen Celsa García Valdés (eds.) (2011): Francisco de Quevedo. Teatro Completo, Madrid, Cátedra.

Artois, Florence d’ y Héctor Ruiz Soto (2020): «Oír y ver / Oír o ver. Hacia una espectacularidad comprensiva», Criticón, 140: 9-25. DOI: https://doi.org/10.4000/criticon.17101

Caba, María Yaquelín (2006): «Estudio introductorio» a La corte del demonio, de Luis Vélez de Guevara, ed. de William R. Manson y C. George (Peale, Newark, Delaware, Juan de la Cuesta), 13-47.

Cervantes Saavedra, Miguel de (1946): Pedro de Urdemalas, en Obras completas ed. Ángel Valbuena y Prat (Madrid, Aguilar), 536-576.

Cotarelo y Mori, Emilio (1917): «Luis Vélez de Guevara y sus obras dramáticas», Boletín de la Real Academia Española, 4: 137-171, 269-308, 414-444. https://biblioteca.org.ar/libros/155969.pdf. [22-03-2022].

Crivellari, Daniele (2012): El privado perseguido, ed. crítica, introducción y notas de Daniele Crivellari, Massarosa, Edizioni il Molo.

Crivellari, Daniele (2004): «Intrigo a palazzo: la tematica del conflitto nelle comedias de privanza di Luis Vélez de Guevara», en Scrittura e conflitto. Actas del XXI congreso de AISPI, coord., Antonella Cancillier, Maria Caterina Ruta, Laura Silvestri, vol. 1, 103-114. https://cvc.cervantes.es/literatura/aispi/pdf/19/I_08.pdf [22-03-2022].

Davies, Gareth A. (1983): «Luis Vélez de Guevara and Court Life», en Antigüedad y actualidad de Luis Vélez de Guevara: estudios críticos, ed. C. G. Peale (Amsterdam-Philadelphia, John Benjamins Publishing Company), 20-38. http://www.cervantesvirtual.com/obra/luis-velez-de-guevara-and-court-life/ [22-03-2022].

Díaz Martínez, Eva María (2000): Discurso de las privanzas, estudio preliminar, edición y notas de Eva María Díaz Martínez, Pamplona, EUNSA.

Enríquez Gómez, Antonio (2020): Mártir y rey de Sevilla, San Hermenegildo, en Cuatro obras políticas, ed. Felipe B. Pedraza Jiménez y Milagros Rodríguez Gómez (Cuenca, UCLM), 389-528.

Ferrer Valls, Teresa (2019): «Un espacio para el espectáculo teatral: la sala de saraos del palacio real de Valladolid (1605)», Atalanta. Revista de letras barrocas, 7.2: 89-120.

Ferrer Valls, Teresa (2012): «Reyes y validos en los dramas genealógicos de Lope de Vega», en La voz de Clío: imágenes del poder en la comedia histórica del Siglo de Oro, ed. Oana Andreea Sâmbran y Mariela Francisca Insúa y Antonie Mihail (Craiova, Universitaria), 133-145.

Ferrer Valls, Teresa (2003): «La fiesta en el Siglo de Oro: en los márgenes de la ilusión teatral», en Teatro y fiesta del Siglo de Oro en tierras europeas de los Austrias, ed. Teresa Ferrer Valls y Karl Friedrich Rudolf (Madrid, SEACEX), 27-37.

Ferrer Valls, Teresa (1991): La práctica escénica cortesana: de la época del Emperador a la de Felipe III, London, Tamesis Books.

Gómez Martos, Francisco (2021): Staging Favorites: Theatrical Representations of Political Favoritism in the Early Modern Courts of Spain, France and England, Abingdon, Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9781003083481

González Fernández, Luis (2005): «El traje de demonio en la comedia de santos», en Actes du Colloque International «Vraisemblance et ressemblance dans le théâtre du Siècle d’or», ed. Isabel Ibañez, Université de Pau et des Pays de l’Adour, 21-22 novembre 2003, Anejos de Rilce, 52 (Pamplona, EUNSA), 263-282.

González Martínez, Javier J. (2019): «Contexto creativo de una obra de teatro histórico para una fiesta en conmemoración de un santo: El primer conde de Orgaz», en Fiesta y teatro en el Siglo de Oro: ámbito hispánico, ed. Miguel Zugasti y Joseba Cuñaba (Toulouse, PUM-Méridiennes), 167-179.

Hernández Araico, Susana (1996): «Anomalías sorprendentes y alusiones históricas en una comedia poco conocida de Vélez de Guevara: A lo que obliga el ser rey», en Luis Vélez de Guevara y su época: IV congreso de historia de Écija. 20-23 de octubre de 1994, ed. Piedad Bolaños Donoso y Martina Martín Ojeda (Sevilla, Ayuntamiento de Écija/Fundación El Monte), 275-282.

Kennedy, Ruth Lee (1974): Studies in Tirso, I: The Dramatist and his Competitors, 1620-1626, Chapel Hill, University of North Carolina.

Lochert, Véronique (2009): L’écriture du spectacle. Les didascalies dans le théâtre européen aux XVIe et XVIIe siècles, Ginebra, Droz.

Marcos Rodríguez, Emma Mª. (2021): «Texto, atribución y censura de Próspera y Adversa fortuna de don Álvaro de Luna», Talía. Revista de estudios teatrales, 3: 79-89. DOI: https://doi.org/10.5209/tret.68539

Martínez Aguilar, Miguel (2000): «Convenciones genéricas de los dramas histórico-políticos del teatro áureo», Mágina, 8: 57-72.

Martínez Navarro, María del Rosario y Alejandro Ramos Iglesias (2019): «La controversia sobre la corte en el teatro breve de Luis Vélez de Guevara: dramaturgo y sujeto literario», Philologia Hispalensis, 33.2: 31-49. DOI: https://doi.org/10.12795/PH.2019.v33.i02.03

Mira de Amescua, Antonio (1624): La segunda de don Álvaro, manuscrito autógrafo, Institut del teatre de Barcelona. http://www.cervantesvirtual.com/portales/institut_del_teatre_cat/obra/la-segunda-de-don-alvaro-manuscrito-comedia-en-3-actos--0/ [22-03-2022].

Quevedo, Francisco de (2017): Cómo ha de ser el privado, ed. Ignacio Arellano, Pamplona, Servicio de Publicaciones de la Universidad de Navarra.

Quevedo, Francisco de (2000): Discurso de las privanzas, estudio preliminar, edición y notas de Eva María Díaz Martínez, Pamplona, EUNSA.

Rodríguez López-Vázquez, Alfredo (2018): «El conflicto de Jonás. De Claramonte a Vélez de Guevara. El inobediente, o la ciudad sin Dios y La corte del demonio», en Escenarios en conflicto en el teatro bíblico áureo, ed. Delia Gavela (Nueva York, IDEA), 209-230.

Rubiera Fernández, Javier (2005): La construcción del espacio en la comedia española del Siglo de Oro, Madrid, Arco.

Sáez Raposo, Francisco (coord.) (2020): La actividad teatral cortesana en la España del Barroco, monográfico en Librosdelacorte.es, 21: 144-353.

Sentaurens, Jean (1984): Séville et le théâtre. De la fin du Moyen Âge à la fin du XVIIe siècle, Bordeaux, Presses universitaires de Bordeaux, 2. Vols.

Varey, John E. (1986): «Valores visuales de la comedia española en la época de Calderón», Edad de Oro, 5: 271-298.

Vélez de Guevara, Luis (1658): A lo que obliga el ser rey, en Nuevo teatro de comedias varias de diferentes autores, dézima parte, Madrid, Imprenta Real, Q5v.-S7r (h. 125v-143), Biblioteca Nacional de España, sig. R/22663.

Vélez de Guevara, Luis (2013): El Lucero de Castilla y Luna de Aragón, ed. William R. Manson & C. George Peale, estudios introductorios de Javier J. González Martínez y Gareth A. Davies, Newark, Delaware, Juan de la Cuesta.

Vélez de Guevara, Luis (2012): El privado perseguido, ed. crítica, introducción y notas de Daniele Crivellari, Massarosa, Edizioni il Molo.

Vélez de Guevara, Luis (2006): La corte del demonio, ed. William R. Manson & C. George Peale, estudio introductorio de María Yaquelín Caba, Newark, Delaware, Juan de la Cuesta.

Vélez de Guevara, Luis (2002a): El conde Don Pero Vélez, ed. William R. Manson & C. George Peale, estudio introductorio de Thomas E. Case, Newark, Delaware, Juan de la Cuesta.

Vélez de Guevara, Luis (2002b): El primer conde de Orgaz, ed. William R. Manson & C. George Peale, estudio introductorio de Sebastian Neumeister, Newark, Delaware, Juan de la Cuesta.

Published
2022-12-20
How to Cite
González Fernández, L. (2022). The Representation of the Court in the works by Luis Vélez de Guevara. Cuadernos Para La Investigación De La Literatura Hispánica, (48), 17-56. https://doi.org/10.51743/cilh.vi48.301