Chronicle, Testimony and Genre: Luisa Carnés and Carlota O’Neill
Abstract
The memoirs on the Civil War written by Luisa Carnés and Carlota O’Neill are essential texts in the recovery of the collective experiences that the events rescued in them represent for the memory of the Spanish past. Through these stories, their belonging to the testimonial genre and the approaches that each of them proposes for the recovery of historical memory from a gender perspective are analysed.
Downloads
References
Alberca, Manuel (2007): El pacto ambiguo. De la novela autobiográfica a la autoficción, Madrid, Biblioteca Nueva.
Arias Careaga, Raquel (2022): «Exilio y futuro en la última novela de Luisa Carnés», en «Yo no invento nada» Testimonio y ficción del exilio republicano de 1939 en el cine, el teatro y la literatura, coords. Verónica Azcue, José Ramón López García y Alba Saura Clares (Sevilla, Editorial Renacimiento), 183-195.
Arias Careaga, Raquel (2017): «La literatura de Luisa Carnés durante la Segunda República: Tea rooms», Cultura de la República. Revista de Análisis Crítico, 1: 55-72. DOI: https://doi.org/10.15366/crrac2017.1.005.
Arias Careaga, Raquel (2009): «Carlota O’Neill: sobrevivir para recordar», en La República y la cultura. Paz, guerra y exilio, coord. Julio Rodríguez Puértolas (Madrid, ISTMO), 599-607.
Arias Careaga, Raquel (2005): Escritoras españolas (1939-1975): poesía, novela y teatro, Madrid, Laberinto.
Beverley, John (2004): «The margin at the Center: On Testimonio», Testimonio, University of Minnesota.
Caballé, Anna (1998): La literatura escrita por mujer (del xix a la actualidad), en Breve historia feminista de la literatura española (en lengua castellana). Volumen v, coord. Iris M. Zavala (Barcelona, Anthropos).
Calviño Tur, Natalia (2022): «Prensa y literatura: la obra periodística de Luisa Carnés», Cultura de la República. Revista de Análisis Crítico, 6: 48-70. DOI: https://doi.org/10.15366/crrac2022.6.004.
Carnés, Luisa (2014): De Barcelona a la Bretaña francesa, Sevilla, Editorial Renacimiento.
Didier, Beatrice (1996): «El diario ¿forma abierta?», Revista de Occidente, 182- 183: 39-46.
Gómez Rodríguez, Irma Elizabeht (2019): «De súbito la nostalgia: las memorias de Dolores Bolio en El Universal (1931-1934)», en Literatura y prensa periódica. Siglos xix y xx. Divergencias, rupturas y otras transgresiones
(México, UNAM, Instituto de Investigaciones Filológicas), 337-360.
Hernández-Fernández, Sara (2019): «Los diarios de Silvia Mistral y su hibridez discursiva: Éxodo. Diario de una refugiada española (1940) y Madréporas (1944)», Cuadernos de Aleph, 11: 10-32.
Molino, Jean (1991): «Interpretar la autobiografía», La autobiografía en lengua española en el siglo veinte, Lausanne, Sociedad Suiza de Estudios Hispánicos: 107-137.
Molloy, Sylvia (1996): Acto de presencia: la literatura autobiográfica en Hispanoamérica, México, El Colegio de México.
Olmedo, Iliana (2014): Itinerarios del exilio. La obra narrativa de Luisa Carnés, Sevilla, Renacimiento.
O’Neill, Carlota (2003): Una mujer en la guerra de España, Madrid, OBERON.
Pereyra, Carlos et all. (2005): ¿Historia para qué?, México, Siglo XXI.
Ricoeur, Paul (1995): Tiempo y narración, Buenos Aires, Siglo XXI.
Rodríguez Puértolas, Julio; Blanco Aguinaga, Carlos y Zavala, Iris M. (2000): Historia social de la literatura española (en lengua castellana). Vol. II, Madrid, Akal.
Sarlo, Beatriz (2006): Tiempo pasado. Cultura de la memoria y tiempo subjetivo, México, Siglo xxi.
Scarano, Laura (1997): «El sujeto autobiográfico y su diáspora, protocolos de lectura», Orbis Tertius, 2.4: 151-168.
Sun, Jiaxing (2022): La narrativa testimonial de las escritoras exiliadas en México (tesis doctoral), Alcalá de Henares.
Copyright (c) 2023 Cuadernos para la Investigación de la Literatura Hispánica
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The Fundación Universitaria publishing house preserves the copyright of the published works, and favours and allows their reuse, preferably allowing access to the text through DOI, provided that the autorship and the original source are cited and that it is not used for commercial purposes. The signing authors partially transfer the property rights of this work to Fundación Universitaria Española (NIF: G28433670) for the printed and online editions.