Transmedia Theatricality in Post-Pandemic Reception: the Case of the «Luces de bohemia» in «XXII Noche de Max Estrella» (2022)
Abstract
Since 1998, Max Estrella’s Night has been transfering Luces de bohemia from the stage to the streets. Interrupted by the pandemic, in 2022 it was carried out in the form of a transmedia documentary, offering
an experience that combined experts’ opinions with images of pre-pandemic appointments, in addition to
stagings by the company Miseria y Hambre. Therefore, the piece constitutes a significant opportunity of study in line with the theatrical and spectacular trends of the digital era, providing an original model of performativity and reception that privilegedly illuminates the spectacular perspectives of the 21st century.
This article explores the theoretical and practical strategies exercised on the spectator, as well as the very basis of this new dramaturgical option, given the scenic, transmedia and intelectual fusion achieved by its authors.
Downloads
References
Círculo de Bellas Artes (2022a): XXIII Noche de Max Estrella: 102 años de luces [Vídeo], Madrid https://youtu.be/JAj_hQLOyIA [28-4-2023].
Círculo de Bellas Artes (2022b): Dossier XXIII Noche de Max Estrella. Sábado 26.03.22 (102 años de Luces), Madrid https://www.circulobellasartes.com/wp-content/uploads/2022/03/dossier_max_estrella_090322.pdf [5-5-2023].
Costa Sánchez, Carmen (2013): «Narrativas Transmedia Nativas: Ventajas, elementos de la planificación de un proyecto audiovisual transmedia y estudio de caso», Historia y Comunicación Social, 18: 561-574 http://dx.doi.org/10.5209/rev_HICS.2013.v18.44349 [4-8-2024]. DOI: https://doi.org/10.5209/rev_HICS.2013.v18.44349
Dubatti, Jorge (2021): «Artes conviviales, artes tecnoviviales, artes liminales: pluralismo y singularidades (acontecimiento, experiencia, praxis, tecnología, política, lenguaje, epistemología, pedagogía)», Avances, 30: 313-333.
García Barrientos, José Luis (2012): Cómo se comenta una obra de teatro, México, Paso de Gato.
González Martínez, Javier J. (2021): «El vídeo: un instrumento para el análisis», en El análisis de la escenificación, eds. Martínez Valderas y López-Antuñano (Madrid, Fundamentos), 37-39.
Grande Rosales, María Ángeles & Sánchez Montes, María José (2016): «Posibilidades de un teatro transmedia», Artnodes. Revista de arte, ciencia y tecnología, 18: 64-72 https://doi.org/10.7238/a.v0i18.3047 [4-8-2024]. DOI: https://doi.org/10.7238/a.v0i18.3047
Huerta Calvo, Javier & Vélez-Sainz, Julio (2022): «Prólogo», Cien años de Luces: ensayos en torno a Luces de bohemia, ed. Sergio Santiago Romero, Madrid, Iberoamericana Vervuert: 9-10. DOI: https://doi.org/10.31819/9783968692524-001
Jenkins, Henry (2008): Convergence Culture. La cultura de la convergencia de los medios de comunicación, Barcelona, Paidós.
Jenkins, Henry (2003): «Transmedia Storytelling», Technology Review https://www.technologyreview.com/2003/01/15/234540/transmedia-storytelling/ [3-5-2023].
Kinder, Marsha (1991): Playing with Power in Movies, Television, and Video Games. From Muppet Babies to Teenage Mutant Ninja Turtles, Berkeley, University of California Press. DOI: https://doi.org/10.1525/9780520912434
Martínez Valderas, Jara & López-Antuñano, José Gabriel (eds.) (2021): El análisis de la escenificación, Madrid, Editorial Fundamentos.
Oñoro Otero, Cristina (2020a): «Cuando el teatro es necesario: los nuevos formatos teatrales una década después (2009-2019)», Signa. Revista de la Asociación Española de Semiótica, 29: 635-662. DOI: https://doi.org/10.5944/signa.vol29.2020.24150
Oñoro Otero, Cristina (2020b): «Teatro y confinamiento: Una conversación con Carlos Aladro y Pablo Iglesias Simón», Las puertas del drama: revista de la Asociación de Autores de Teatro, 54.
Oñoro Otero, Cristina (2020c): «Y la ciudad se volvió teatro. Reflexiones sobre paseos y teatro deambulatorio en tiempos de pandemia», Acotaciones: revista de investigación teatral, 45: 521-527.
Palacio Enríquez, Diego (2021): «El espacio sonoro», en El análisis de la escenificación, eds. Martínez Valderas y Gabriel López-Antuñano (Madrid, Fundamentos), 298-302.
Pavis, Patrice (1996): Diccionario del teatro, Barcelona, Paidós.
Paz Gago, José María (2011): La revolución espectacular. El teatro de Valle-Inclán en la escena mundial, Madrid, Castalia.
Real Academia Española (2023): Diccionario de la lengua española, 23.ª ed. [versión 23.6 en línea] https://dle.rae.es [8-5-2023].
Romera Castillo, José (2022): «Semiótica, pandemias, COVID-19 y teatro», Signa: revista de la Asociación Española de Semiótica, 31: 27-37. DOI: https://doi.org/10.5944/signa.vol31.2022.32184
Santiago Romero, Sergio (2021): «El teatro en los tiempos de la peste: la larga cuaresma de 2020», Ínsula: revista de letras y ciencias humanas, 892: 11-12.
Scolari, Carlos Alberto (2013): Narrativas Transmedia. Cuando todos los medios cuentan, Barcelona, Deusto.
Torre Espinosa, Mario de la (2019): «Aproximación al teatro transmedia: “Misántropo”, de Teatro Kamikaze», Pasavento. Revista de Estudios Hispánicos, VII (2): 365-380. DOI: https://doi.org/10.37536/preh.2019.7.2.731
Valle-Inclán, Ramón María del (2021): Teatro. Farsas y esperpentos, Instituto del Teatro de Madrid (ed.), Sergio Santiago Romero (coord.) (texto, introducción y notas de Daniel Migueláñez, María Serrano y Sergio Santiago), Madrid, Verbum.
Copyright (c) 2024 Cuadernos para la Investigación de la Literatura Hispánica
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The Fundación Universitaria publishing house preserves the copyright of the published works, and favours and allows their reuse, preferably allowing access to the text through DOI, provided that the autorship and the original source are cited and that it is not used for commercial purposes. The signing authors partially transfer the property rights of this work to Fundación Universitaria Española (NIF: G28433670) for the printed and online editions.