«Por el arte, por la vida»: Spanish Writers in «Bohemia. Revista de Arte» (Uruguay, 1908-1910)
Abstract
The literary journals of Hispanic Modernism show a dialogue between Spanish and Latin American writers, a defence from both sides to protect art from its positivist and bourgeois threat. In this context, many magazines assumed, from the very title, the artistic struggle, qualifying themselves as bohemian. This article analyses the Uruguayan magazine Bohemia (1908-1910) and its ideological relationship with the Spanish authors who contributed to it.
Downloads
References
Altamira, Rafael (1909): «Haz bien…», Bohemia. Revista de Arte, 18, (30-VII) 3.
Anónimo (1904): «Noticias», Diario Oficial de Avisos de Madrid, (29-VI), 3.
Anónimo (1912): [Sección de noticias], Eco Artístico, (25-VIII), 66.
Anónimo (1909a): «Los jóvenes», Bohemia. Revista de Arte, 9, (15-I), 15.
Anónimo (1909b): «Bohemios ilustres», Bohemia. Revista de Arte, 15, (15-VI) s. p.
Anónimo (1909c): «Anécdotas, apuntes y recortes», Bohemia. Revista de Arte, 16, (30-VI), s. p.
Anónimo (1909d), «El triunfo de América. Rafael Altamira», Bohemia. Revista de Arte, 17, (15-VII), 2-3.
Anónimo (1909e): «Nuestro aniversario», Bohemia. Revista de Arte, 19-20, (30-XI), 10-11.
Anónimo (1908): «Los jóvenes», Bohemia. Revista de Arte, 3, (15-X), 7.
Ansolabehere, Pablo (2011): Literatura y anarquismo en Argentina (1879-1919), Rosario, Beatriz Viterbo Editora.
Balgañón, Pedro (1910): «La vieja Truth», Bohemia. Revista de Arte, 35, (15-V), 9-11.
Barret, Rafael (1910): «La madre», Bohemia. Revista de Arte, 43, (15-IX), 14.
Bourdieu, Pierre (1992): Les règles de l’art. Genèse et structure du champ littéraire, Paris, Éditions du Seuil.
Carrere, Emilio (1910): «Rosa en la nieve», Bohemia. Revista de Arte, 43, (15-IX), 13.
Casacuberta i Rocarols, Margarida (1993): Santiago Rusiñol: vida, literatura i mite, Tesis doctoral, Barcelona, Universitat Autònoma.
Celma Valero, María Pilar (2013): «El cuento, retablo ideológico y estético del Fin de siglo», en La otra Edad de Plata. Temas, géneros y creadores (1898-1936), ed. Á. E. Bordonada (Madrid, Universidad Complutense), 49-63.
Culla y Clarà, Joan B. (2005): «Ni tan jóvenes, ni tan bárbaros. Las juventudes en el republicanismo lerrouxista barcelonés», Ayer, 59 (3): 51-67.
D’Ors , Eugenio (1910): «La señal de Jesús», Bohemia. Revista de Arte, 41-42, (15-VIII), 43.
Dicenta, Joaquín (1910): «Lecturas para el pueblo», Bohemia. Revista de Arte, 41-42, (25-VIII), 42.
Dicenta, Joaquín (1909): «El andamio», Bohemia. Revista de Arte, 16, (30-VI), 7.
Esteban, José (2017): Diccionario de la bohemia. De Bécquer a Max Estrella (1854-1920), Sevilla, Renacimiento.
Ferrari, Emilio (1910): «El hombre», Bohemia. Revista de Arte, 36, (31-V), 16.
Francés, José (1910): «Cuadro gris», Bohemia. Revista de Arte, 28, (31-I), 5-7.
Francés, José (1904): «Los Sucesos», Alma Española, (13-III), 13.
Fuentes , Víctor (1999): Poesía bohemia española, Madrid, Celeste Ediciones.
Gabriel y Galán, José María (1910): «El embargo», Bohemia. Revista de Arte, 28, (31-I), 11.
Gamba, Carlos T. (1909): «Mayo sangriento», Bohemia. Revista de Arte, 13, (15-V), 2.
García, Miguel Ángel (2010): Un aire oneroso. Ideologías literarias de la modernidad en España (siglos XIX-XX), Madrid, Biblioteca Nueva.
García Santana, Adalberto (2010): Las letras sinaloenses en el ocaso del porfiriato: La bohemia sinaloense (1897-1899) y Arte (1907-1909), Tesis de Maestría, Culiacán, Universidad Autónoma de Sinaloa.
Ginesillo de Pasamonte (1908): «Una revista de arte», Bohemia. Revista de Arte, 3, (15-X) 16-17.
La Redacción (1909a): «Los bárbaros», Bohemia. Revista de Arte, 13, (15-V), 1.
La Redacción (1909b): «Blasco Ibáñez», Bohemia. Revista de Arte, 15, (15-VI), 4.
La Redacción (1908): «Los nuevos», Bohemia. Revista de Arte, 1, (15-VIII), 1.
Lasso de la VEGA, Leoncio (1909a): «Canción de año nuevo (la noche de Noël)», Bohemia. Revista de Arte, 8, (1-I), 2-7.
Lasso de la VEGA, Leoncio (1909b): «Decepción», Bohemia. Revista de Arte, 16, (30-VI), 4.
Lasso de la VEGA, Leoncio (1909c): «Mi canario», Bohemia. Revista de Arte, 19-20, (agosto), 21.
Lasso de la VEGA, Leoncio (1908a): «El bohemio», Bohemia. Revista de Arte, 1, (15-VIII), 1-2.
Lasso de la VEGA, Leoncio (1908b): «Gladium Igneo», Bohemia. Revista de Arte, 2, (septiembre), 1.
Lasso de la VEGA, Leoncio (1908c): «Mi templo», Bohemia. Revista de Arte, 3, (15-X), 1-3.
Lasso de la VEGA, Leoncio (1908d): «Quijotada», Bohemia. Revista de Arte, 4, (31-X), 18-19.
Lerroux, Alejandro (1909): «Rebeldes, rebeldes», Bohemia. Revista de Arte, 24, (30-XI), 12-13.
Litvak, Lily (1990): España 1900. Modernismo, anarquismo y fin de siglo, Barcelona, Anthropos.
Litvak, Lily (1981): Musa libertaria, Barcelona, Antoni Bosch.
Llano, Samuel (2021): «Organilleros, higiene auditiva y espacio», en Notas discordantes. Flamenquismo, músicas marginales y control social en Madrid, 1850-1930, Madrid, Libros Corrientes.
López-Roberts, Mauricio (1910): «Cuento de Reyes», Bohemia. Revista de Arte, 27, (15-I), 17-18.
Medina, Vicente (1910): «La voz de la tierra», Bohemia. Revista de Arte, 35, (15-V), 7.
Navarro, Alfonso (1900): «Carta abierta», La Nación Militar, (25-XI), 812.
Nogales, José (1910): «La noche del sábado», Bohemia. Revista de Arte, 32, (31/3), 5-6.
Ory, Eduardo de (1909a): Alma de luz, París, Garnier Hermanos.
Ory, Eduardo de (1909b): «A los poetas», Bohemia. Revista de Arte, 13, (15-V), 8.
Ory, Eduardo de (1909c): «A un soñador», Bohemia. Revista de Arte, 17, (15-VII), 19.
Ory, Eduardo de (1909d): «Bohemia», Bohemia. Revista de Arte, 19-20, (agosto), 32.
Ory, Eduardo de (1909e): «¡Mi verso!», Bohemia. Revista de Arte, 22, (30-IX), 14.
Perales OJEDA, Alicia (1957): Las asociaciones literarias mexicanas. Siglo xix, México, UNAM.
Piquer, Constantino (1910): «La princesa loca», Bohemia. Revista de Arte, 36, (31/5), 9-11.
Quiles Faz, Amparo (2017): «Entre las dos orillas: Salvador Rueda en Argentina (1913)», TSN. Transatlantic Studies Network, 4: 229-237.
Rodó, José Enrique (1908): «Para “Bohemia”», Bohemia. Revista de Arte, 3, (15-X), 5.
Rodríguez, Juan Carlos (2007): «Sobre Rubén Darío (Apogeo y caída de la gran estética)», en Darío a diario. Rubén y el Modernismo en las dos orillas, coord. Á. Esteban (Granada, Universidad de Granada), 315-346.
Rodríguez, Juan Carlos y Salvador, Álvaro (2005): «Modernismo y positivismo. El esteticismo moral», en Introducción a la literatura hispanoamericana, 3.ª edición (Madrid, Akal), 196-208.
Rodríguez Robles, Eréndira (2019): Bohemia. Revista semanal ilustrada y Miguel Ángel Quevedo en Cuba: producción literaria (1910-1915), Tesis de Maestría, Michoacán, Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo.
Rueda, Salvador (1911): Poesías completas, Barcelona, Maucci.
Rueda, Salvador (1910a): «Sanguily», Bohemia. Revista de Arte, 28, (31-I), 14.
Rueda, Salvador (1910b): «El arpa de mármol», Bohemia. Revista de Arte, 34, (30-IV), 1.
Rueda, Salvador (1910c): «El pan», Bohemia. Revista de Arte, 34, (30-IV), 17.
Rusiñol, Santiago (1910a): «Primaveras ficticias», Bohemia. Revista de Arte, 35, (15-V), 2-3.
Rusiñol, Santiago (1910b): «Un pintor chic», Bohemia. Revista de Arte, 36, (31-V), 3-5.
Salaverri, Vincente A. (1910a): «La pequeña musa», Bohemia. Revista de Arte, 29-30, (29-II), 7-8.
Salaverri, Vincente A. (1910b): «Espirales grises», Bohemia. Revista de Arte, 37, (15/6), 7.
Salaverri, Vincente A. (1910c): «Del hampa bonaerense. Salvador», Bohemia. Revista de Arte, 41, (15-VIII), 1.
Sárraga Belén de (1909): «En el nuevo año», Bohemia. Revista de Arte, 9, (15-I), 1-2.
Schanzer , George O. y Patti, Constant J. (1962): «Bohemia - Revista de Arte (Montevideo, 1908-1910). Estudio e índices», Revista Iberoamericana, 28(53): 103-129. DOI: https://doi.org/10.5195/reviberoamer.1962.2578
Schulman, Ivan A. y Picon Garfield, Evelyn (1986): Poesía modernista hispanoamericana y española (Antología), Madrid, Taurus.
Sellés, Eugenio (1910): «Las dos muñecas», Bohemia. Revista de Arte, 29-30, (29-II), 12-13.
Thion Soriano-Mollá, Dolores (2022): «Socialismo y cristianismo primitivo: La Democracia Social y Germinal (1890-1897)», Boletín de la Biblioteca de Menéndez Pelayo, XCVIII (2), 331-361. DOI: https://doi.org/10.55422/bbmp.819
Thion Soriano-Mollá, Dolores (2003): «Itinerario periodístico de Ernesto Bark, aquel Soulinake valleinclanesco», en Con Alonso Zamora Vicente. Actas del Congreso Internacional «La Lengua, la Academia, lo Popular, los Clásicos, los Contemporáneos», coord. C. Alemany Bay et al. (Alicante, Universidad de Alicante), II, 1085-1096.
Thion Soriano-Mollá, Dolores (1998): «Gente nueva versus Gente vieja. Martínez Ruiz y los hijos del siglo del Modernismo», en Azorín et la Génération de 1898, VV. AA. (Université de Pau et des Pays de l’Adour), 147-168.
Urrutia, Jorge (2008): Poesía española del siglo XIX, Madrid, Cátedra.
Villaespesa, Francisco (1910a): «La parábola del leproso», Bohemia. Revista de Arte, 33, (15/IV), 13.
Villaespesa, Francisco (1910b): «Gritos dispersos», Bohemia. Revista de Arte, 35, (15-V), 13.
Copyright (c) 2024 Cuadernos para la Investigación de la Literatura Hispánica
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The Fundación Universitaria publishing house preserves the copyright of the published works, and favours and allows their reuse, preferably allowing access to the text through DOI, provided that the autorship and the original source are cited and that it is not used for commercial purposes. The signing authors partially transfer the property rights of this work to Fundación Universitaria Española (NIF: G28433670) for the printed and online editions.