«Hampa. Estampas de la mala vida» (1923) by José del Río Sainz: Bohemia and Avant-Garde
Abstract
This article analyses Hampa. Estampas de la mala vida (1923) by José del Río Sainz, focusing on how the poet reflects prostitution with a compassionate yet critical gaze, heir to nineteenth century costumbrismo and naturalism, and projects it into the literary and artistic context of the Spanish avant-garde of the 1920s.
The dialogue between bohemia and modernity is evident in this book because it brings together two complementary languages: the poetry of José del Río Sainz and the illustrations of Pancho Cossío.
Downloads
References
Anderson, Andrew A. (2019): «La revista Tableros dentro de la trayectoria ultraísta», Mediodía. Revista Hispánica de Rescate, 2: 118-133.
Areán, Carlos Antonio (1961): Veinte años de pintura de Vanguardia en España, Madrid, Editora Nacional.
Aurora Pimentel, Luz (2012): «Écfrasis y lecturas iconotextuales», Poligrafías. Revista De Teoría Literaria y Literatura Comparada, 4. https://www.revistas.unam.mx/index.php/poligrafias/article/view/31343 [12-1-2024].
Castañeda Pérez, Manuel (2016): La obra de José del Río («Pick») como modelo de comunicación moderna, Tesis doctoral. Universidad Complutense de Madrid.
Crespo López, Mario (2014): «José del Río Sainz, Pick, en el contexto de la Generación del 27», Altamira, Revista del Centro de Estudios Montañeses, 85: 55-68.
Esteban, José (2007): «Introducción a la bohemia», Dossiers Feministes, 10: 13-21https://www.raco.cat/index.php/DossiersFeministes/article/view/102537 [12-1-2024].
Fuentes, Víctor (1999): Poesía bohemia española, Antología de temas y figuras, Madrid, Celeste.
García Gutiérrez, Nuria y Sazatornil Ruiz, Luis (2004): España en sombras: de Goya a Solana: Colección, Salamanca, Universidad de Salamanca.
Genette, Gérard (1997): Paratexts: Thresholds of Interpretation, Cambridge, Cambridge University Press. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511549373
Gutiérrez Solana, José (2000): La España negra, Granada, Comares.
Luengo López, Jordi (2009): La otra cara de la bohemia: entre la subversión y la resignificación, Castelló de la Plana, Universidad Jaume I, Servicio de Comunicación y Publicaciones.
Martínez Moro, Juan (2004): La ilustración como categoría, una teoría unificada sobre arte y conocimiento, Gijón, Trea.
Más y Laglera, José (1923): Hampa y miseria, Madrid, Editorial Atlántida.
Ontañón, Santiago y Moreiro, José María (1988): Unos pocos amigos verdaderos, Madrid, Fundación Banco Exterior.
Peña Olivas, José Manuel de la (2019): El Ultraísmo en España, 1ª ed. de 1925, Sevilla, Renacimiento.
Pérez Escrich, Enrique (1864): El frac azul: episodios de un joven flaco, Madrid, Establecimiento tipográfico-literario de Manini Hermanos.
Phillips, Allen W. (1999): En torno a la bohemia madrileña, 1820-1925. Testimonios, personajes y obras, Madrid, Celeste.
Piquer Sanclemente, Ruth (ed.) (2016): Sinergias para la Vanguardia española (1898-1936), Granada, Libargo.
Quintana Pareja, Emilio y Palka, Ewa (1995): «Jahl y Paszkiewicz en Vltra (1921-1922): dos polacos en el nacimiento de la Vanguardia española». Rilce. Revista de Filología Hispánica, 11(1): 120-138. DOI: https://doi.org/10.15581/008.11.27047
Regoyos, Darío de y Verhaeren, Émile (1899): España negra, Barcelona, Pedro Ortega.
Río Sainz, José del (2021): Versos de guerra, mar y hampa, ed. J. A. González Fuentes, Sevilla, Renacimiento.
Río Sainz, José del (2000): Poesía, ed. L. A. de Cuenca y J. del Río Mons, Granada, Editorial Comares.
Río Sainz, José del (1999): Versos del mar y otros poemas, Santander, Librería Estudio de Santander.
Río Sainz, José del (1984a): Hampa. Estampas de la mala vida, Il. de Francisco G. Cossío, edición facsímil del original de 1923, Torrelavega (Santander), Cuévano.
Río Sainz, José del (1925): Versos del mar y otros poemas, Santander, Diputación Provincial de Santander.
Río Sainz, José del (1923): Hampa. Estampas de la mala vida, Il. de Francisco G. Cossío, Santander.
Río Sainz, José del (1922): La belleza y el dolor de la guerra. Versos de un neutral, Valladolid, Viuda de Montero.
Rodríguez Alcalde, Leopoldo (1977): «La hora de la Vanguardia», en VV.AA. Santander y la Vanguardia. 1900-1960 (Santander, UIMP), 11-12.
Salazar, María José et al (2000): Francisco Bores, dibujos, Madrid, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía.
Sánchez Vigil, Juan Miguel (2008): Revistas ilustradas en España. Del Romanticismo a la Guerra Civil, Gijón, Trea.
Stöckl, Hartmut (2004): «In between modes: Language and image in printed media», en Perspectives on Multimodality, eds. E. Ventola C. Charles y M. Kaltenbacher (Amsterdam, John Benjamin Publishing), 9-30. DOI: https://doi.org/10.1075/ddcs.6.03sto
Torre, Guillermo de (2023): Literaturas europeas de Vanguardia, ed. J. M. Barrera López, Sevilla, Renacimiento.
VV. AA . (1999): Francisco Bores, el Ultraísmo y el ambiente literario madrileño (1921-1925). Catálogo de exposición, Madrid, Publicaciones de la Residencia de Estudiantes.
Copyright (c) 2024 Cuadernos para la Investigación de la Literatura Hispánica
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The Fundación Universitaria publishing house preserves the copyright of the published works, and favours and allows their reuse, preferably allowing access to the text through DOI, provided that the autorship and the original source are cited and that it is not used for commercial purposes. The signing authors partially transfer the property rights of this work to Fundación Universitaria Española (NIF: G28433670) for the printed and online editions.