The Onomastic Keys to Avellaneda’s «Don Quixote»: from Lope de Vega to the Count of Lemos and his Circle of Writers

Keywords: Quijote, Avellaneda, Cervantes, Lope de Vega, onomastics

Abstract

This study establishes, from the initial sonnet, from the analysis of the explicit references to Lope de Vega and after a thorough revision of the onomastics of all the characters in Avellaneda’s Don Quixote, the genesis or origins of its writing. I identify the presence of the Count of Lemos, the Argensola brothers, Barbara
of Albion, the Dukes of Villahermosa, Ruiz de Alarcón and various metaliterary references in the onomastic origin of other characters in the apocryphal text.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aladro Font, Jorge y Ramos Tremolada, Ricardo (2015): «La «Epístola de Amarilis a Belardo», una misiva del Perú mestizo a España», Hipogrifo: Revista de Literatura y Cultura del Siglo de Oro, 3. 1: 69-87. DOI: https://doi.org/10.13035/H.2015.03.01.06

Araya, Guillermo (ed.) (1975): El ingenioso hidalgo D. Quijote de la Mancha, Madrid, Editorial Universitaria.

Badawi, Abd al–Rahman (ed.) (1998): Don Quijote de la Mancha, Abu Dhabi, Al-Madà.

Cascales, Francisco (1775): Discursos históricos de Murcia y su reyno, Murcia, Francisco Benedito.

Cáseda Teresa, Jesús Fernando (2024): «El Ginés de Pasamonte cervantino y su descendencia literaria: de La tía fingida a Manuel Mújica Láinez», Mirabilia, 39: 381-398.

Clemencín, Diego (ed.) (1967): Don Quijote de la Mancha, Madrid, Castilla.

Conde, José Antonio y Pellicer, Juan Antonio (1800): Carta en castellano con posdata poliglota en la cual D ... y D ..., individuos de la Real Academia de S.M., responden a la carta crítica que un anónimo dirigió al Autor de las Notas del Don Quixote, desaprobando algunas dellas, Madrid, Imprenta de Sancha.

Eisenberg, Daniel (1991): Estudios cervantinos, Barcelona, Sirmio.

García Santo-Tomás, Enrique (ed.) (2006): Arte nuevo de hacer comedias. Félix Lope de Vega y Carpio, Madrid, Cátedra.

Gerber, Clea (2024): «Armas y letras entre Cervantes y Avellaneda: el caso de Garcilaso de la Vega y el moro Tarfe», Arte Nuevo. Revista De Estudios Áureos, 11: 147-169.

Gómez Canseco, Luis (ed.) (2015): Miguel de Cervantes. El ingenioso hidalgo don Quijote de la Mancha, Madrid, More Than Books.

Howard Green, Otis (1945): Vida y obras de Lupercio Leonardo de Argensola, Zaragoza, Institución Fernando el Católico.

López Martín, Ismael (2016): «Itinerario de la ocultación de la identidad en Lope de Vega: del pseudónimo al heterónimo», Heterónima: Revista de creación y crítica, 2: 58-63.

López Martín, Ismael (2014): «Lope de Vega y el descubrimiento de la verdad en la comedia nueva», Dicenda: Estudios de lengua y literatura españolas, 32: 59-71. DOI: https://doi.org/10.5209/rev_DICE.2014.v32.44624

Luque Moreno, Jesús (2010): «Lope de Vega, versificador latino. A propósito de La Dorotea», Boletín de la Biblioteca de Menéndez Pelayo, LXXXVI: 109-143. DOI: https://doi.org/10.55422/bbmp.62

Madroñal, Abraham (2016): «Juan Palomeque y otros “sinónomos voluntarios” entre Cervantes y Lope de Vega», Anales Cervantinos, 48: 127-143. DOI: https://doi.org/10.3989/anacervantinos.2016.004

Martín Jiménez, Alfonso (2014): «Las disputas literarias de Cervantes. La Arcadia de Lope de Vega y la Primera Parte del Quijote», en Comentarios a Cervantes: Actas selectas del VIII Congreso Internacional de la Asociación de Cervantistas, Oviedo, 11-15 de junio de 2012, eds. E. Martínez Mata y M. Fernández Ferreiro, Madrid, Fundación María Cristina Masaveu Peterson, 217-227.

Martín Jiménez, Alfonso (2006): «El manuscrito de la primera parte del Quijote y la disputa entre Cervantes y Lope de Vega», Etiópicas, 2: 255-334.

Martín Jiménez, Alfonso (2005): «El lugar de origen de Pasamonte en el Quijote de Avellaneda», Lemir, 42: 1-32.

Martín Jiménez, Alfonso (2004), Cervantes y Pasamonte: la réplica cervantina al «Quijote» de Avellaneda, Madrid, Biblioteca Nueva.

Martín Jiménez, Alfonso (2002): «Cervantes imitó a Avellaneda», Clarín: Revista de nueva literatura, 42: 8-14.

Osterc, Ludovic (1999): «Cervantes y Felipe II», Verba hispanica: Anuario del Departamento de la Lengua y Literatura Españolas de la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Ljubljana, 8: 61-70. DOI: https://doi.org/10.4312/vh.8.1.61-69

Pardo Manuel de Villena, Alfonso de (2012): El conde de Lemos, noticia de su vida y de sus relaciones con Cervantes, Lope de Vega, los Argensola y demás literatos de su época, Madrid, Ulan Press.

Pedraza Jiménez, Felipe B. (2006): Cervantes y Lope de Vega, historia de una enemistad y otros estudios cervantinos, Barcelona, Octaedro.

Peña, Margarita (2000): Juan Ruiz de Alarcón: ante la crítica, en las colecciones y en los acervos documentales, Madrid, UAM.

Percas de Ponseti, Helena (2003): «Cervantes y Lope de Vega: Postrimerías de un duelo literario y una hipótesis, Cervantes», Bulletin of the Cervantes Society of America, 23.1: 63-115. DOI: https://doi.org/10.3138/Cervantes.23.1.063

Pérez López, José Luis (2005): «Una hipótesis sobre el Don Quijote de Avellaneda: De Liñán de Riaza a Lope de Vega», Lemir, 9 https://parnaseo.uv.es/lemir/revista/revista9/perez/joseluisperez.htm [03-05-2023].

Pérez López, José Luis (2002), «Lope, Medinilla, Cervantes y Avellaneda», Criticón, 86: 41-71.

Rey Hazas, Antonio (2006): «Algunas consideraciones sobre Cervantes y Lope de Vega», en El Quijote (1605-2005): actas de las Jornadas celebradas en Córdoba del 2 al 4 marzo de 2005, ed. R. Bonilla Cerezo, Córdoba, Universidad de Córdoba, 37-57.

Riquer Morera, Martí de (1988): Cervantes, Passamonte y Avellaneda, Barcelona, Sirmio.

Roldán Pérez, Antonio (2012): «Lope de Vega y la Inquisición», Homenaje al profesor José Antonio Escudero, coord. J. A. Escudero López, Madrid, Universidad Complutense, 3: 811-844.

Sáez, Adrián J. (ed.) (2016): Poesías de Miguel de Cervantes, Madrid, Cátedra.

Sánchez Jiménez, Antonio (2018): Lope de Vega: el verso y la vida, Madrid, Cátedra (Biografías).

Sánchez Portero, Antonio (2007a): «El “Toledano” Pedro Liñán de Riaza –candidato a sustituir a Avellaneda– es aragonés, de Calatayud», Lemir, 11: 61-78.

Sánchez Portero, Antonio (2007b): «Lista de candidatos para sustituir a Avellaneda, el autor del otro Quijote», Tonos digital: Revista de estudios filológicos, 14: 1-10.

Sánchez Portero, Antonio (2006): «El autor del Quijote de Avellaneda es Pedro Liñán de Riaza, poeta de Calatayud», Alicante, Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes. http://www.cervantesvirtual.com/nd/ark:/59851/bmcvd794 [03-05-2023].

Sanz Burgos, Omar (2012): «El túmulo de Felipe II en El amante agradecido de Lope de Vega: Una imagen para la Historia», Anuario de Lope de Vega. Texto, literatura, cultura, XVIII: 210-232. DOI: https://doi.org/10.5565/rev/anuariolopedevega.32

Schäfer, Ernst (1947): El Consejo Real y Supremo de las Indias; su historia, organización y labor administrativa hasta la terminación de la casa de Austria, Sevilla, Imp. M. Carmona.

Sevilla Arroyo, Florencio y Rey Hazas, Antonio (eds.) (1995): Miguel de Cervantes. Obras completas, Alcalá de Henares, Centro de Estudios Cervantinos.

Sevilla Arroyo, Florencio y Rey Hazas, Antonio (1987): Teatro completo de Miguel de Cervantes, Barcelona, Planeta.

Suárez Figaredo, Enrique (ed.) (2014): Alonso Fernández de Avellaneda. El Quijote apócrifo, Lemir, 18. Conmemoración IV Centenario del Quijote de Avellaneda.Textos.

Thack er, Jonathan (2002): «La locura en las obras dramáticas tempranas de Lope», en Asociación Internacional Siglos de Oro. Actas VI, eds. F. Domínguez Matito y Mª L. Lobato López, Burgos-San Millán, Iberoamericana, 2: 1717-1729.

Valladares Ramírez, Rafael (s.f.): «Carlos de Borja y Aragón», en Diccionario Biográfico electrónico, Real Academia de la Historia, https://dbe.rah.es/biografias/21020/carlos-de-borja-y-aragon [03-05-2023].

Vega, Lope de (1635): Veintidós parte perfeta de las comedias del Fenix de España Frey Lope Felix de Vega Carpio, Madrid, por la viuda de Juan González, a costa de Domingo de Palacio y Villegas y Pedro Verges.

Published
2024-12-18
How to Cite
Cáseda Teresa, J. F. (2024). The Onomastic Keys to Avellaneda’s «Don Quixote»: from Lope de Vega to the Count of Lemos and his Circle of Writers. Cuadernos Para La Investigación De La Literatura Hispánica, (50), 217-251. https://doi.org/10.51743/cilh.vi50.480