Eulogy and Farewell to the «Bohemian Epic» in «La utopía», by Ramón Gómez de la Serna (1909)
Abstract
In his youth, Ramón Gómez de la Serna was a great admirer of the bohemian spirit, understanding it as a higher mission, a kind of martyrdom of those who sacrificed their lives for the ideal and freedom, in open struggle with conventions and bourgeois mercantilism. One of his early youth dramas, La utopía, from 1909, summarizes Ramón’s vision of bohemia. The protagonist is Alberto, comparable to his friend, the sculptor Julio-Antonio.
Downloads
References
Benjamin, Walter (1972): Iluminaciones II. Baudelaire. Un poeta en el esplendor del capitalismo, Madrid, Taurus.
Boyd, Carolyn P. (2017): «Julio Antonio, the “sculptor of the Race”: the making of a modernist myth», Historia y Política, 37 (enero-junio): 395-413. DOI: https://doi.org/10.18042/hp.37.15
Cansinos Assens, Rafael (1995): La novela de un literato, Madrid, Alianza.
Esteban, José (2017): Diccionario de la bohemia. De Bécquer a Max Estrella (1854-1920), Sevilla, Renacimiento.
García Capri, Lucía (1985): Julio Antonio: monumentos y proyectos, Madrid, Cuadernos de Arte de la Fundación Universitaria, 5 (Serie Memorias de Licenciatura).
García Expósito, Alfredo (1994): La poética de lo nuevo en el teatro de Gómez de la Serna, Oviedo, Departamento de Filología Española.
Gómez Serna, Ramón (1996): Obras completas, I, ed. I. Zlotescu, Barcelona, Galaxia Gutenberg.
Gómez Serna, Ramón (1995): Teatro muerto, ed. A. Muñoz-Alonso López y J. Rubio Jiménez, Madrid, Cátedra.
Gómez Serna, Ramón (1974): Automoribundia, Madrid, Guadarrama, 2 vols.
Gómez Serna, Ramón (1956-1957): La utopía. Drama en un acto, en Obras completas, I, Barcelona, A. H. R.: 291-324.
Gómez Serna, Ramón (1909): La utopía. Drama en dos actos, Prometeo, 8: 17-48.
Herrero Vecino, Carmen (1995): La utopía y el teatro: La obra dramática de Ramón Gómez de la Serna, Colorado, Society of Spanish and Spanish-American Studies.
Lomba, Concha y tudelillaDELILLA, Chus (2007): Viladrich. Primitivo y perdurable [catálogo de exposición], s. l., Ayuntamiento de Fraga / Generalitat de Catalunya / Gobierno de Aragón/ Ibercaja.
López Criado, Fidel (1994): «El teatro de lo imposible y la imposibilidad del teatro innovador de Gómez de la Serna», Semiótica y modernidad, ed. J. M. Paz Gago (La Coruña, Universidad de la Coruña), II: 197-210.
Marciniec, Anna Ewa (2007): «La Utopía de Ramón Gómez de la Serna: una nueva propuesta para el teatro español de principios del siglo xx », Theatralia: revista de poética del teatro, 9: 137-148.
Martínez Collado, Ana (ed.) (1988): Ramón Gómez de la Serna, Una teoría personal del arte. Antología de textos de estética y teoría del arte, Madrid, Tecnos.
Miquis, Alejandro (1929): «Los medios seres», La Esfera, 832 (14-XII): 6.
Muñoz- López, Agustín (1993): Ramón y el teatro (La obra dramática de Ramón Gómez de la Serna), Cuenca, Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha.
Navarro Domínguez, Eloy (2003): El intelectual adolescente: Ramón Gómez de la Serna. 1905-1912, Barcelona, Biblioteca Nueva.
Palenaleque, Marta (2009): «Ramón, actor de Juan José», Boletín Ramón, 19: 24-27.
Palenaleque, Marta (2006): «Una singular representación de Juan José (diciembre 1910), de Joaquín Dicenta: los intelectuales a escena», Anales de Literatura Española Contemporánea, 31. 2: 209-227.
Palenaleque, Marta (1992): El teatro de Ramón Gómez de la Serna. Estética de una crisis, Sevilla, Alfar.
Paulino Ayuso, José (2012): Ramón Gómez de la Serna, la vida dramatizada, Murcia, Editum.
Pereira, Juan M. (2005): El mito del artista ramoniano, Madrid, Albert editor.
Rubio Jiménez, Jesús (1999). «Los nuevos horizontes de la literatura dramática de 1900 a 1920», ADE Teatro, 77: 16-27.
Rubio Jiménez, Jesús (1987-1988): «El Teatro de Arte (1908-1911): un eslabón necesario entre el modernismo y las vanguardias», Siglo XX/20th Century, V, 1-2: 25-33.
S. L. [Silvio Lago] (1919): «Artistas contemporáneos. Julio Antonio», La Esfera, 268 (15-II): s.p.
Sal Miliani, Antonio (1997): Julio Antonio, 1889-1919, escultor, Tarragona, Diputaciò Provincial de Tarragona.
Sobejano, Gonzalo (1996): «El primer teatro de Ramón Gómez de la Serna», Obras Completas, II, R. Gómez de la Serna , ed. I. Zlotescu (Barcelona, Galaxia Gutenberg), 13-41.
Soldevila-Durante, Ignacio (1988): «Para la recuperación de una prehistoria embarazosa (Una etapa marxista de Gómez de la Serna», Studies on Ramón Gómez de la Serna, ed. N. Dennis (Canadá, Dovehouse), 23-43.
Urrutia, Jorge (1998): «Revelaciones de La utopía. Lectura de un drama de Ramón Gómez de la Serna», e.t.c. ensayo, teoría, crítica, 10: 91-106.
Virués Domínguez, Amelia (2015). La influencia del Prerrafaelismo en el círculo teatral y plástico de la revista «Prometeo»: Ramón Gómez de la Serna y su «Teatro muerto», Tesis doctoral, Universidad de Sevilla. https://idus.us.es/handle/11441/45750 [4-8-2024].
Copyright (c) 2024 Cuadernos para la Investigación de la Literatura Hispánica
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The Fundación Universitaria publishing house preserves the copyright of the published works, and favours and allows their reuse, preferably allowing access to the text through DOI, provided that the autorship and the original source are cited and that it is not used for commercial purposes. The signing authors partially transfer the property rights of this work to Fundación Universitaria Española (NIF: G28433670) for the printed and online editions.