The Descripción del Abadía. A Stage for a New Shepherd
Abstract
This work analyses the Descripción del Abadía, Jardín del Duque de Alba [Description of the Abbey, Garden of the Duke of Alba] the poem in which Lope de Vega portrayed the garden of the Alba family in Cáceres. First we analyse the dispositio and then delve into four topics: 1) the theatrical device; 2) the poet and the construction of the first person; 3) love; and 4) the garden. An apparently conventional poem, devoted to praising the glory of the House of Alba, thus becomes a text in which Lope de Vega investigates some of the recurring motifs in his work, themes also present in his other works of that initial and crucial moment. A young Lope, who refers to himself as a «new shepherd», contemplates an aesthetic practice that focuses
on a reflection on Art and Nature.
Downloads
References
Carreño, Antonio (2020): Que en tantos cuerpos vive repetido (Las voces líricas de Lope de Vega), Madrid, Cátedra.
Carreño, Antonio (1984): «Introducción», en Poesías selectas, L. Vega (Madrid, Cátedra).
Fontaine, Jean de la (1965): Les amours de Psyché et de Cupidon, OEuvres complètes, París, Seuil.
Hansmann, Wilfried (1989): Jardines del Renacimiento y del Barroco, Madrid, Nerea.
Hunt, John Dixon (2000): Greater Perfections. The Practice of Garden Theory, Londres, Thames & Hudson.
Hunt, John Dixon (ed.) (1993): The Oxford Book of Garden Verse, Oxford, Oxford University Press.
Jiménez Martín, Alfonso (1988): «Sotofermoso», Periferia. Revista de Arquitectura, 2: 62-77.
Leach, Eleanor Winsor (1992): «Polyphemus in a Landscape: Traditions of Pastoral Courtship», The Pastoral Landscape, ed. J. Dixon Hunt (Washington D.C., National Gallery), 63-87.
Lozano Bartolozzi, Mª del Mar (1988): «El Arca de Albano», Periferia. Revista de Arquitectura, 2: 78-87.
Marco, José María (2019): El verdadero amante. Lope de Vega y el amor, Madrid, Ediciones Insólitas.
Montesinos, José F. (1969): «Las poesías líricas de Lope de Vega», Estudios sobre Lope de Vega, Salamanca, Anaya.
Morgan, Luke (2016): «Design», A Cultural History of Gardens in the Renaissance, ed. E. Hyde (Londres, Bloomsbury), 17-43. DOI: https://doi.org/10.5040/9781350048126.ch-001
Navascués Palacio, Pedro (1994): «La Abadía de Cáceres. Espejo literario de un jardín», Anuario del Departamento de Historia del Arte, V, UAM: 71-90. DOI: https://doi.org/10.15366/anuario1993.5.006
Osuna, Rafael (1996): Polifemo y el tema de la abundancia natural en Lope de Vega y su tiempo, Kassel, Reichenberg.
Osuna, Rafael (1972): La Arcadia de Lope de Vega: génesis, estructura y originalidad, Madrid, Real Academia Española.
Pedraza Jiménez, Felipe B. (1998): «De Garcilaso a Lope: jardines poéticos en tiempos de Felipe II», Jardín y Naturaleza en el siglo xvi, dir. C. Añón Feliú (Sociedad Estatal para la Conmemoración de los Centenarios de Felipe II y Carlos V, Aranjuez), 308-329.
Pedraza Jiménez, Felipe B. (1994): Edición crítica de las Rima de Lope de Vega, 2. t., Cuenca, Universidad de Castilla-La Mancha.
Platatón (1959): Ion, OEuvres complètes I, París, NRF - Bibliothèque de la Pléiade.
Ponce Cárdenas, Jesús, y Rivas Albadalejo , Ángel (2018): El jardín del conde de Monterrey. Arte, naturaleza y panegírico, Salamanca, Delirio.
Rico, Francisco (1988): El pequeño mundo del hombre. Varia fortuna de una idea en la cultura española, Barcelona, Destino.
Samson, Alexander (2012): «Lope de Vega’s Novelas a Marcia Leonarda», Locus Amoenus, Gardens and Horticulture in the Renaissance, ed. A. Samson (Wiley-Blackwell, Chichester). DOI: https://doi.org/10.1002/9781118232781
Sánchez Jiménez, Antonio (2016): «Lope de Vega en los jardines del Duque: la “Descripción del Abadía, jardín del Duque de Alba”» (1604), Enseñar deleitando / Plaire et instruire, ed. C. Carta, S. Finci, D. Mancheva (Berna, Peter Lang), 271-284.
Sánchez Jiménez, Antonio (2011): El pincel y el Fénix: Pintura y literatura en la obra de Lope de Vega Carpio, Madrid, Universidad de Navarra – Iberoamericana – Vervuert. DOI: https://doi.org/10.31819/9783865279804
Tejeiro Fuentes, Miguel Ángel (2003): «La Abadía cacereña o la Academia literaria de los Alba», Revista de Estudios Extremeños, LIX, 2: 569-587.
Vega, Lope de (2012): Arcadia, prosas y versos, ed. A. Sánchez Jiménez, Madrid, Cátedra.
Copyright (c) 2024 Cuadernos para la Investigación de la Literatura Hispánica
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The Fundación Universitaria publishing house preserves the copyright of the published works, and favours and allows their reuse, preferably allowing access to the text through DOI, provided that the autorship and the original source are cited and that it is not used for commercial purposes. The signing authors partially transfer the property rights of this work to Fundación Universitaria Española (NIF: G28433670) for the printed and online editions.