To Write the Grief: Regarding «Los desterrados» (1947), by Rafael Morales
Abstract
This paper proposes a reading of Los desterrados (1947), by Rafael Morales, underlining its historical and existential roots. The censorship report deposited in the Archivo General de la Administración (Alcalá de Henares) is provided, and a close reading of two poems from the book is offered («Los que recuerdan» and «A los huecos que dejan los muertos»). Both of them express a moral idea of memory through mourning images that refer to the void and the ghostly past.
Downloads
References
ABELLÁN, Manuel L. (1980): Censura y creación literaria en España (1939-1976), Barcelona, Península.
ALEIXANDRE, Vicente (2017): Poesía completa, ed. Alejandro Sanz, Barcelona, Lumen.
ALONSO, Dámaso (1990): Hijos de la ira, ed. Fanny Rubio, Madrid, Espasa-Calpe.
ARTECHE, José de (2008): El abrazo de los muertos, Madrid, Espejo de Tinta.
CONDE, Carmen (1945): «Mientras los hombres mueren…», Garcilaso, 22: s. p.
DERRIDA, Jacques (1995): Los espectros de Marx. El Estado y la deuda, el trabajo del duelo y la Nueva Internacional, trad. José Miguel Alarcón y Cristina de Peretti, Madrid, Trotta.
HIDALGO, José Luis (2000): Poesías completas, ed. Juan Antonio González Fuentes, Barcelona, DVD.
HIERRO, José (2009): Poesías completas (1947-2002), ed. Julia Uceda y Miguel García Posada, Madrid, Visor.
GIL, Ildefonso-Manuel (2005): Obra poética completa, ed. Juan González Soto, Zaragoza, Prensas Universitarias de Zaragoza, 2 vols.
LABRADOR MÉNDEZ, Germán (2012): «El gobierno de las cosas del tiempo. La lectura poética del siglo XX español de Manuel Álvarez Ortega y el metarrelato estético-moral de la tradición lírica en España después de 1939», La manzana poética. Revista de literatura, creación y estudios literarios, 32: 40-102.
LECHNER, Jan (2004): El compromiso de la poesía española del siglo XX, Alicante, Universidad de Alicante.
LUCRECIO CARO, Tito (2012): De rerum natura. De la naturaleza, trad. Eduard Valentí Fiol, Barcelona, Acantilado.
LUIS, Leopoldo de (ed.) (1982): Poesía social española contemporánea. Antología (1939-1968), Gijón, Júcar.
MANTERO, Manuel (1986): Poetas españoles de posguerra, Madrid, Espasa-Calpe.
MORALES, Rafael (2004): Obra poética completa (1943-1999), ed. José Paulino Ayuso, Madrid, Cátedra.
MORALES, Rafael (2000): «Recuerdo de José Luis Hidalgo», en HIDALGO, 2000: 157-159.
MORALES, Rafael (1999): Por aquí pasó un hombre. Antología poética [Edición facsímil], Madrid, Comunidad de Madrid.
MORALES, Rafael (1982): «Poética», en LUIS, 1982: 175-178.
MORALES, Rafael (1947): Los desterrados, Madrid, Gráficas Uguina.
PÍNDARO (2011): Píticas, trad. Alfonso Ortega, Madrid, Gredos.
POLIBIO (1981): Historias. Libros V-XV, trad. Manuel Balasch Recort, Madrid, Gredos.
QUEVEDO, Francisco de (1983): Poesía original completa, ed. José Manuel Blecua, Barcelona, Planeta.
RIVERO MACHINA, Antonio (2017): Posguerra y poesía. Construcciones críticas y realidad histórica, Barcelona, Anthropos.
RUIZ DE SAMANIEGO, Alberto (2013): Ser y no ser. Figuras en el dominio de lo espectral, Murcia, Micromegas.
Sagrada Biblia (1966): trad. Eloíno Nácar y Alberto Colunga, Madrid, BAC.
SHAKESPEARE, William (2005): Hamlet, ed. Manuel Ángel Conejero, Madrid, Cátedra.
TODOROV, Tzvetan (2000): Los abusos de la memoria, trad. Miguel Salazar, Barcelona, Paidós.
VALDERREY, Carmen (1982): «Rafael Morales, poeta de la misericordia», Arbor, 112/437: 99-104.
VILLANUEVA, Darío (2004): Teorías del realismo literario, ed. corregida y aumentada, Madrid, Biblioteca Nueva.
VIRGILIO MARÓN, Publio (1992): Eneida, trad. J. de Echave, Madrid, Gredos.
Copyright (c) 2020 CUADERNOS PARA LA INVESTIGACIÓN DE LA LITERATURA HISPÁNICA
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The Fundación Universitaria publishing house preserves the copyright of the published works, and favours and allows their reuse, preferably allowing access to the text through DOI, provided that the autorship and the original source are cited and that it is not used for commercial purposes. The signing authors partially transfer the property rights of this work to Fundación Universitaria Española (NIF: G28433670) for the printed and online editions.