The Pygmaleon's Gaze in «La fiera, el rayo y la piedra»: Dramatic Conflict and Staging
Abstract
Calderón de la Barca makes Pygmalion a dramatis persona in La fiera, el rayo y la piedra, a mythological comedia first staged in Coliseo del Buen Retiro in 1652. The playwright does not dismiss the knowledgeable
components essential to the classical myth and reinvents the character in order to make him adaptable to dramatic vision and arte nuevo from a celebrative perspective. Taking into consideration the connections between Love and Art, Calderón finds the path to make both conflict and staging coherent with metatheatrical essence of court theatre.
Downloads
References
Alonso, Dámaso (2000): «La correlación en la estructura del teatro calderoniano», en Estudios sobre Calderón, ed. Javier Aparicio Maydeu (Madrid, Istmo), 290-350.
Alvarado Teodorika, Tatiana (2010): «El jardín en el teatro aurisecular. Las comedias mitológicas de Calderón», en Nuevos caminos del hispanismo: Actas del XVI Congreso de la AIH II, ed. Pierre Civil y Françoise Crémoux (Madrid, Iberoamericana), CD-ROM.
Balestrino, Graciela (2010): «Visualidad y (meta)teatralización del poder en Darlo todo y no dar nada de Calderón», IX Congreso Argentino de Hispanistas. https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.1030/ev.1030.pdf [24-03-2022].
Bravo Ramón, F. Javier (2013): «Niveles de utilización de las fuentes clásicas en La fiera, el rayo y la piedra de Calderón de la Barca», Epos, XXIX: 131-150. DOI: https://doi.org/10.5944/epos.29.2013.15186
Buci-Glucksmann, Christine (1994): Baroque Reason. The Aesthetics of Modernity, Londres-Nueva Delhi, Sage.
Bobes Naves, Mª del Carmen (1997): Semiología de la obra dramática, Madrid, ArcoLibros.
Calderón de la Barca, Pedro (1989): La fiera, el rayo y la piedra, ed. Aurora Egido, Madrid, Cátedra.
Colonna, Francesco (1998): El sueño de Polífilo, ed. Pilar Pedraza, Barcelona, Acantilado.
Cristóbal, Vicente (2003): «Pigmalión y la estatua: muestras de un tema ovidiano en la poesía española», Cuadernos de Filología Clásica. Estudios Latinos, 23.1: 63-87.
Deleuze, Giles (1989): El pliegue. Leibniz y el Barroco, Barcelona, Planeta.
Egginton, William (2003): How the World became a Stage?, Albany, State University of New York Press.
Egido, Aurora (1993): Pedro Soto de Rojas, Paraíso cerrado para muchos, jardines abiertos para pocos. Los fragmentos de Adonis, Madrid, Cátedra.
Fernández Rodríguez, Natalia (2019): Ojos creadores, ojos creados. Mirada y visualidad en la lírica castellana de tradición petrarquista, Kassel, Reichenberger.
González García, Juan Luis (2006): «Por amor al arte. Notas sobre la agalmatofilia y la Imitatio Creatoris, de Platón a Winckelmann», Anales de Historia del Arte, 16: 131-150.
Hendrix, John S. (2010): «Perception as a function of desire in the Renaissance», en Renaissance Theories of Vision, ed. John Shannon Hendrix y Charles H. Carman (Surrey-Burlington, Ashgate), 89-102.
López López, Carmen María (2018): «El contrapunto emocional Anajarte-Pigmaleón en La fiera, el rayo y la piedra de Calderón de la Barca», Cartaphilus. Revista de investigación y crítica estética, 15: 58-79.
Orozco, Emilio (1969): Teatro y teatralidad en el barroco, Barcelona, Planeta.
Ovidio (2001): Metamorfosis, trad. de Antonio Ramírez de Verger y Fernando Navarro Antolín, Madrid, Alianza Editorial.
Paterson, Alan G. (1993): «Calderón’s Deposición en favor de los profesores de pintura. Comment and text», en Art and Literature in Spain: 1600-1800: studies in honour of Niggel Glendinning, coord. Charles Davis & Paul Julian Smith (Londres, Tamesis Books), 153-166.
Pepe, Mario, (1969): «Il paragone tra pittura e scultura nella letteratura artística rinascimentale», Cultura e scuola, 30: 120-131.
Pich, Federica (2010): I poeti davanti al ritratto. De Petrarca a Marino, Lucca, Maria Pacini Facci Editore.
Platón (2014): El Banquete, trad. Marcos Martínez Hernández, Madrid, Gredos.
Rodríguez Romera, Mª Isabel (2016): «Jardines duplicados en las comedias mitológicas de Calderón», Anuario Calderoniano, 9: 177-194. DOI: https://doi.org/10.31819/9783954879922-009
Rueda, Anna (1998): Pigmalión y Galatea: Refracciones modernas de un mito, Madrid.
Rubio Árquez, Marcial & Adrián J. Sáez (2017): La estirpe de Pigmalión: poesía y escultura en el Siglo de Oro, Madrid, Sial.
Sánchez Jiménez, Antonio & Adrián J. Sáez (2018): Siete memoriales españoles en defensa del arte de la pintura, Madrid-Frankfurt, Iberoamericana-Vervuert. DOI: https://doi.org/10.31819/9783954877157
Soto de Rojas, Pedro (1993): Paraíso cerrado para muchos, jardines abiertos para pocos. Los fragmentos de Adonis, ed. Aurora Egido, Madrid, Cátedra.
Valverde, José Mª (2011): Breve historia y antología de la estética, Barcelona, Ariel.
Varey, John E. (1986): «Cosmovisión y niveles de acción», en Teatro y prácticas escénicas II, ed. Joan Oleza (Londres, Tamesis Books), 23-26.
Copyright (c) 2022 Cuadernos para la Investigación de la Literatura Hispánica
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The Fundación Universitaria publishing house preserves the copyright of the published works, and favours and allows their reuse, preferably allowing access to the text through DOI, provided that the autorship and the original source are cited and that it is not used for commercial purposes. The signing authors partially transfer the property rights of this work to Fundación Universitaria Española (NIF: G28433670) for the printed and online editions.