Wanderin and Dreaming of the Blue. Manuel Paso Cano’s [Granada, 1864 - Madrid, 1901] Bohemian Attitude and its Reflection in the Unknown Poet’s Prose
Abstract
The figure of Manuel Paso Cano [Granada, 1864-Madrid, 1901] has been the object of study along with a generation of intellectuals who had bohemia as their inspiration and way of life. He represented the cursed poet, as recorded in the unknown journalistic accounts mentioned in this article, thanks to an unfinished work that received fortunate reviews with the promise of literary success.
Downloads
References
Anónimo (1901): «Entierro de Manuel Paso», El Nacional, [22-II].
Anónimo (1890): El Heraldo de Madrid, [6-11].
Anónimo (1884): El Cronista, [31-03].
Aznar Soler, Manuel (1981): «Nieblas de Manuel Paso», La bohemia literaria española durante el modernismo, Barcelona, Universidad de Barcelona, 1385-1420.
Bark, Ernesto (1913): La Santa Bohemia, Madrid, Biblioteca Germinal.
Bark, Ernesto (1901): Modernismo, Madrid, Biblioteca Germinal.
Baroja, Pío (2022): Canciones del suburbio, Madrid, Cátedra.
Bonafou x, Luis (1912): Casi Críticas, París, Sociedad de ediciones literarias y artísticas.
Cadenas, Juan José (1901): «Melancolías de la venida a la corte», Álbum Salón, 14.
Carrere, Emilio (1918): «Elegía de un hombre inverosímil», La Copa de Verlaine, Madrid, Fortanet, 141.
Cuéllar, José de (1898): «Ideas y palabras. (Conversaciones libres)», La España Artística, (24-IV-1898), 9-10.
Dicenta, Joaquín (1909): Idos y muertos, Madrid, Serie Los Contemporáneos, 31 (10-IX-1909).
Lucio y López, Celso (1899): «Madrid Cómico a Manolito Paso», Madrid Cómico 5 (4-XI-1899), 34.
Murillo Rubio, Juana (2013): La poesía de Manuel Paso Cano (Granada,1964-Madrid, 1901), Tesis doctoral, Madrid, Universidad Complutense de Madrid.
Navarro y Ledesma, Francisco (1898): «Éxitos teatrales. Curro Vargas», La Revista Moderna, 94 [17-12], 857.
Niemeyer, Katharina (1992): La poesía del premodernismo español, Madrid, CSIC.
Paso, Manuel (1902): Nieblas, Madrid, R. Velasco.
Paso, Manuel (1898a): «Amor eterno», La Revista Moderna 66 [4-VI], 414-415.
Paso, Manuel (1898b): «Vino», La Revista Moderna 85 [15-X], 710.
Paso, Manuel (1896a): «Año nuevo», El Nacional [01-01].
Paso, Manuel (1896b): «Las primeras caretas», El Nacional [13-01].
Paso, Manuel (1896c): «Notas granadinas», El Nacional [16-06].
Paso, Manuel (1895a): «Nadie pase sin hablar al portero», La Pecera I [10-04], 1-2.
Paso, Manuel (1895b): «La Media Noche», La Democracia Social, 4 [11-04], 2.
Paso, Manuel (1895c): «A Jacinto Octavio Picón», El Nacional 624 [17-12].
Paso, Manuel (1895d): «Nieve», El Nacional, 626 [19-12].
Paso, Manuel (1893): «Cartas de Melilla», La Correspondencia de España [20-11].
Paso, Manuel (1892): «A las señoritas», Blanco y Negro 55 [22-V], 335.
Paso, Manuel (1891): «Una noche con Fígaro», Heraldo de Madrid, 105 [11-02], 1.
Paso, Manuel (1890a): «La caja de mazapán», Heraldo de Madrid, 58 [26-XII], 1.
Paso, Manuel (1890b): «Republiquilla y el padre Angélico», El Resumen, [15-X].
Paso, Manuel (1887): «Luces y flores», A la memoria de Bécquer, El Resumen [01-XI].
Paso, Manuel (1886): Nieblas, Madrid, P. Núñez.
Paso, Manuel (1885): «Martirio», El Nacional, 129, [20-VI], 387 y 130, [27-VI], 406 y 407.
Pérez de la Dehesa, Rafael (1970): El grupo Germinal: una clave del 98, Madrid, Taurus.
Reyes Cano, Rogelio (1993): «Viaje y literatura en el fin de siglo español: el viaje urbano de los bohemios», Bohemia y Literatura. De Bécquer al Modernismo, Sevilla, Universidad de Sevilla, 146, 89-131.
Seco de Lucena, Luis (1941): Mis memorias de Granada (1857-1933), Granada, Imprenta Luis F. Piñar.
Torre, Guillermo de (1969): Del 98 al Barroco, Madrid, Gredos.
Zamacois, Eduardo (1916): «El último éxito amoroso de Manuel Paso», Años de miseria y de risa, Madrid, (N. Rico), 215-223.
Copyright (c) 2024 Cuadernos para la Investigación de la Literatura Hispánica
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The Fundación Universitaria publishing house preserves the copyright of the published works, and favours and allows their reuse, preferably allowing access to the text through DOI, provided that the autorship and the original source are cited and that it is not used for commercial purposes. The signing authors partially transfer the property rights of this work to Fundación Universitaria Española (NIF: G28433670) for the printed and online editions.