Baroja and his Anecdotes: don Pío’s Bohemian Galleries

Keywords: Pío Baroja, Bohemianism, Turn of the Century, Memories, Anecdotal

Abstract

In Pío Baroja’s books of memories, bohemianism is very present and it is also present in the rest of his works. The fragmentary vision, of impressionist technique, when describing and portraying his characters, is a constant throughout his literary production. When talking about the bohemians that he met and treated between the end of the 19th century and the beginning of the 20th, Baroja frequently inserts galleries of artists and writers in whose description he uses the same compositional, partial and subjective technique, reducing the vision of bohemianism to a reality anecdotal and often histrionic or even degrading, but ultimately attractive.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ancos Morales, Beatriz de (1998): Pío Baroja: literatura y periodismo en su obra, Madrid, Fundación Universitaria Española.

Baroja, Pío (2006a): Desde la última vuelta del camino II. Memorias, Barcelona, Tusquets.

Baroja, Pío (2006b): Miserias de la guerra, ed. M. Sánchez-Ostiz, Madrid, Caro Raggio.

Baroja, Pío (1998b): Silvestre Paradox y Paradox, rey, pról. L. Mateo Díez, Madrid, Comunidad de Madrid, Consejería de Educación y Cultura.

Baroja, Pío (1987): Juventud, egolatría, pról. J. Caro Baroja, Barcelona, Taifa.

Baroja, Pío (1982): Nuevo tablado de Arlequín, Madrid, Caro Raggio.

Baroja, Pío (1935): Discurso leído ante la Academia Española en la recepción pública del Sr. D. Pio Baroja. Contestación del Excmo. Sr. D. Gregorio Marañón, Madrid, Espasa-Calpe. https://www.rae.es/sites/default/files/Discurso_ingreso_Pio_Baroja.pdf [30-4-2024].

Baroja, Pío (1931): Intermedios, Madrid, Espasa-Calpe.

Bello , Luis (1932): «Baroja y sus anécdotas», Luz, 26-II: 2.

Benet , Juan (1979): «Baroja y la disgregación de la novela», en Pío Baroja. El escritor y la crítica, ed. J. Martínez Palacio, Madrid, Taurus, 119-122.

Caro Baroja, Julio (1987): «Palabras preliminares», en Juventud, egolatría, P. Baroja (Barcelona, Taifa), 9-19.

Cipliajauskaité, Biruté (1974): «Distancia como estilo en Pío Baroja», en Pío Baroja, ed. J. Martínez Palacio, Madrid, Taurus, 139-147.

Esteban, José (2017): Diccionario de la bohemia. De Bécquer a Max Estrella (1854-1920), Sevilla, Renacimiento.

Gaos, Vicente (1962): «Índice temático de la obra ensayística de Baroja», en Apéndices a Baroja y su mundo, dir. F. Baeza, Madrid, Arión.

García, Manuel (2022): «Introducción», en Canciones del suburbio, P. Baroja (Madrid, Cátedra), 15-125.

González Soriano, José Miguel (2018): «Tres artículos “perdidos” de Ricardo Baroja en “Gente del 98” (Diario de Madrid)», Mediodía. Revista hispánica de rescate, 1: 38-59.

González Soriano, José Miguel (2011): «El tratamiento de los personajes en la narrativa de Pío Baroja», en Lecturas y diálogos en torno a Pío Baroja, ed. A. Regalado y J. Lasaga, CSIC, Arbor / Los Libros de la Catarata, 179-193.

Martínez SIERRA, Gregorio (1928): «Hablando con Valle-Inclán. De él y de su obra», ABC, Madrid, 7-XII: 3-4.

Pérez Ferrero, Miguel (1977): «Pío Baroja a través de cuarenta cartas inéditas», ABC, Madrid, 29-V: 9-14.

Phillips, Allen W. (1999): En torno a la bohemia madrileña (1890-1925). Testimonios, personajes y obras, Madrid, Celeste.

Rubio Jiménez, Jesús (1998): «Introducción», en ¡Adiós a la bohemia! Arlequín, mancebo de botica o Los pretendientes de Colombina. El horroroso crimen de Peñaranda del Campo, P. Baroja (Madrid, Biblioteca Nueva), 7-68.

Sánchez-Ostiz, Miguel (2021): Pío Baroja, a escena. Una biografía a contrapelo, Sevilla, Renacimiento.

Santiago Nogales, Rocío (2021): Alejandro Sawa, eterno personaje. Más allá de Max Estrella, Sevilla, Renacimiento.

Sobejano, Gonzalo (1974): «Solaces del yo distinto (estimación de Juventud, egolatría)», en Pío Baroja, ed. J. Martínez Palacio, Madrid, Taurus, 517-529. https://biblioteca.org.ar/libros/134675.pdf [30-4-2024].

Published
2024-12-18
How to Cite
González Soriano, J. M. (2024). Baroja and his Anecdotes: don Pío’s Bohemian Galleries. Cuadernos Para La Investigación De La Literatura Hispánica, (50), 67-88. https://doi.org/10.51743/cilh.vi50.487